FAQ
Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?
Een van de meest gestelde vragen dit jaar is hoe het zit met annuleren en het recht op restitutie van de betaalde reissom bij geboekte pakketreizen in relatie tot de door ECDC gehanteerde kleurcodes voor de EU landen.
De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat dit niet meer gezien wordt als een zogeheten “onvoorziene omstandigheid”. Je zult je als reiziger dus moeten realiseren dat er een risico bestaat dat je (een deel van) je reissom kwijt kunt zijn als er een (lokale) uitbraak komt van het corona virus. De Allrisk-annuleringsverzekering van De Europeesche (https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord) biedt enige dekking maar er zijn flinke beperkingen en voorwaarden.
Een annuleringsverzekering afsluiten om het risico op code oranje of (donker)rood af te dekken is in de praktijk dus NIET mogelijk. Wat blijft er voor de reiziger dan nog aan risico’s over? In de praktijk zijn er binnen de EU twee scenario’s te onderscheiden:
-
Scenario 1: het land waar de reis naar toe gaat verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan onmogelijk geworden. De situatie ter plekke wordt als niet veilig bestempeld. In de meeste gevallen zul je volledige restitutie krijgen van de betaalde reissom van de pakketreis.
-
Scenario 2: het land waar de reiziger vandaan komt verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan nog steeds mogelijk als de kleur van het land van bestemming dat aangeeft. Door het ontvangende land kunnen aanvullende regels gesteld worden zoals testen of quarantaine. Eventuele restitutie van de reissom van de pakketreis hangt af van de veiligheid ter plekke in het ontvangende land.
Scenario 1: de bestemming verandert van kleur
Met het oog op covid-19 hebben wij onze standaard annuleringsvoorwaarden verruimd: tot 14 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn in het land van je bestemming (Tsjechië, Slowakije, Duitsland of Polen) op dat moment. Het bereiken van je bestemming is dan praktisch niet realiseerbaar vanwege bijvoorbeeld gesloten accommodaties. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.
Na die periode tot 14 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van ECDC kleurcodes en een reis annuleren:
-
Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.
-
Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege sars-cov-2/corona op basis van een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt.
-
Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden.
Een pakketreis mag je in principe kosteloos annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/
reizen-en-accommodaties/ik- wil-mijn-boeking-wijzigen/ annuleren-op-basis-van- reisadvies). je moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van je bestemming niet meer veilig is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met de ECDC kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen heb je een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is. Kunt je aantonen dat het te onveilig is om nog op reis te gaan? Dan heb je het recht je pakketreis kosteloos te annuleren. Je krijgt het bedrag dat je voor de pakketreis betaalde volledig terug.
-
Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.
Scenario 2: het land van herkomst verandert van kleur
Als er door de overheid van het ontvangende land met kleur groen of oranje (Duitsland, Tsjechië, Slowakije of Polen) extra eisen worden gesteld aan inreizen van reizigers uit een een oranje of (donker)rood land (zoals een antigeen test, een PCR test of een quarantaine) dan is dit geen reden om kosteloos te annuleren. In principe is de situatie ter plekke veilig en zijn er geen belemmeringen om de reis door te kunnen laten gaan.
Indien aan de door het ontvangende land gestelde eisen door de reizigers redelijkerwijs voldaan kan worden dan kan de reis doorgaan en is er geen recht op kosteloze annulering.
TIP: Wij adviseren om via je zorgverzekering een extra dekking af te sluiten voor Medische coronakosten in het buitenland omdat deze doorgaans ook niet gedekt worden via de reisverzekering.

Tickets voor het Poolse deel van het Nationaal Park Reuzengebergte kunt u kopen op deze site: koop tickets!
De website lijkt volledig in het Pools maar het bestellen van de tickets is volledig vertaald!
Let op! U kunt alleen met creditcard (VISA en Mastercard) of google pay betalen. Neem direct contact met ons op als dit niet lukt.
Je steunt met het kopen van de tickets de lokale natuurbescherming.
Er zijn ook maatwerk mountainbike programma’s mogelijk in de omgeving van Praag, het IJzergebergte (o.a. Nové Město pod Smrkem, zie singltrek-mountainbike-arena/728/), Ertsgebergte (o.a Boží Dar) en het Reuzengebergte/Adelaarsgebergte (rondom Vrchlabí en Trutnov, zie o.a. https://trutnovtrails.cz/en/).
Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).
Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/
Er is extra dekking reis- en verblijfskosten (quarantaineclausule) voor de kortlopende reisverzekering en de doorlopende reisverzekering. Het eerste kwartaal van 2022 is deze extra dekking gratis.
Opgelegde inreisbeperkingen of andersoortige maatregelen om te mogen reizen beschouwen wij voor nieuw afgesloten verzekeringen en geboekte reizen per 1 januari 2022 niet meer als onverwacht en onvoorzien. Hierdoor kan er geen aanspraak worden gemaakt op de dekking van de (allrisk)annuleringsverzekering wanneer een klant zijn reis hierom wil annuleren. Ook niet als deze beperkingen of maatregelen op het moment van boeken voor de specifieke reisbestemming nog niet bekend waren. Denk hierbij aan een vaccinatieverplichting om te mogen reizen, een verplichte quarantaine bij aankomst of lokale testverplichtingen.
Antwoorden op de meeste gestelde vragen zijn te vinden op de website van onze partner De Europeesche: https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord
Hier staat helder uitgelegd hoe dit werkt: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/.
- er zijn enkele semi bewaakte parkeerplaatsen in Špindlerův Mlýn die overdag en ’s nachts semi bewaakt zijn met camera’s. Deze parkeerplaats kosten circa 200 CZK per dag.
- bij de hotels zijn in het hoogseizoen doorgaans slechts enkele plekken beschikbaar die niet vooraf geboekt kunnen worden. De kosten dienen ter plekke betaald te worden (circa 150 tot 250 CZK per dag, stand november 2022).
- voor een vouwwagen of kar die niet afgesloten kan worden hebben we een beperkt aantal garageboxen beschikbaar. De optie Garagebox wordt eigenlijk alleen gekozen door klanten met een motor of een open aanhanger. Voor kampeerspullen hebben eventuele diefjes echter heel weinig interesse 🙂
N.B. Afgelopen 20 jaar hebben we nog geen ellende meegemaakt met parkeren op de semi bewaakte parkeerplaatsen. De dure spullen kunnen bij het hotel achtergelaten worden waar je voorafgaand aan de trektocht overnacht. Dit geldt uiteraard alleen als dat onderdeel uitmaakt van de boeking. Dus niet als je geen overnachting vooraf boekt.
Meer details over parkeren in Špindlerův Mlýn: https://www.mestospindleruvmlyn.cz/en/parking
Nee er is geen gids aanwezig tijdens de tocht, de tocht is geheel self guided. Voor vertrek is er wel een pre trip meeting met onze hulppersoon ter plekke (officiële berggids) die de gehele route in detail doorspreekt. Voor vertrek krijg je van ons alle benodigde informatie om de routes zelfstandig te lopen (o.a. de routebestanden, de topografische kaart, vouchers voor de accommodaties).
Het is wel aan te raden een extra handdoek mee te nemen in je rugzak. Ook vinden sommige deelnemers het fijner om toch een eigen lakenzak mee te nemen.
Wanneer wordt het digitale e-vignet in Tsjechië ingevoerd?
Precies vanaf 1 januari 2021 gaat de digitale tol in Tsjechië in. De e-vignetten zijn al eerder te koop, namelijk vanaf december 2020. Houdt u onze websites (zie https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/digitaal-tol-vignet-tsjechie-evignet.html) hierover in de gaten, deze worden regelmatig van een update voorzien.
Als je via Dresden/Zittau naar Tsjechië reist dan kun je de tolsticker het beste ter plekke bij het eerste tankstation dat je tegenkomt kopen. Bijvoorbeeld bij: https://en.mapy.cz/s/3qHjA