FAQ

Boheems Zwitserland is zeker ook geschikt voor de kids. Het meest in het oog springende verschil is toch het landschap zou ik zeggen. Het Reuzengebergte is een echte bergketen met hoogste top van Tsjechië (1602m) en Boheems Zwitserland is meer heuvelachtig met zandsteenformaties.
We hebben vorig jaar voor 3OpReis e.e.a. mogen organiseren voor zowel beide bestemmingen, je krijgt een goede indruk van de gebieden als je de video’s bekijkt:
In samenwerking met reisorganisatie VvKR heeft Spoedtest.nl een aanbieding speciaal voor reizigers van VvKR die een PCR-test nodig hebben. Via een speciale VvKR-pagina kan de PCR-Economy test geboekt worden voor slechts €49,- in plaats van €89,-! Tijdens het boeken van de test zal de prijs vanzelf verspringen van €89,- naar €49,-. Heb jij je laten testen? Dan ontvang je de uitslag de volgende dag vóór 18:00.

https://spoedtest.nl/vvkr/ 

Nog meer informatie: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/

Een leerzaam artikel met veel antwoorden over rijden in elektrische auto’s in Tsjechië: https://goedkoperrijden.blogspot.com/2020/08/laden-in-tsjechie.html? 

Een handige app: https://nl.chargemap.com/map

CEZ heeft een redelijk uitgebreid laadpalen netwerk: https://www.elektromobilita.cz/en/map-of-charging-stations). Voor betalen van CEZ heb je de app nodig: https://futurego.cz/en/public-charging.

Verder zijn er in Tsjechië vanzelfsprekend enkele TESLA superchargers, het netwerk van E-on (https://www.eon-drive.cz/mapa/) is redelijk uitgebreid en mooi verspreid over het land. Dan is er nog PRE , een kleiner netwerk dat ook in Oostenrijk goed vertegenwoordigd is (https://chargepre.smatrics.com/en/).

Corona en maatregelen op de plaats van bestemming

De Covid-19 situatie en de Covid-19 maatregelen op de plaats van bestemming kunt u vinden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging en annulering

Deze situatie verandert geregeld. Indien wij onze reisdiensten niet of niet veilig kunnen uitvoeren, zullen wij de reisdiensten wijzigen, annuleren, of u aanbieden deze om te boeken. Indien u zelf annuleert zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. U kunt de geboekte reis alleen kosteloos annuleren indien de omstandigheden op de bestemming zodanig verslechteren, dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten.

Aanvullende eisen bij het (in)reizen en op de bestemming

Houd u er rekening mee dat het land van bestemming aanvullende eisen kan stellen, zoals het tonen van een negatieve uitslag van een PCR test, een Covid-19vaccinatiebewijs, quarantainemaatregelen, het dragen van een mondkapje, afstandsmaatregelen, etc.. Dit komt voor risico van de reiziger. Houd u er ook rekening mee dat het openbaar leven is beperkt en verder kan worden beperkt. Reisdienstverleners kunnen eveneens aanvullende eisen stellen om de veiligheid te waarborgen of een wettelijke plicht na te leven.

U krijgt corona op reis of u vertoont symptomen?

Het risico ten aanzien van het oplopen van corona, het vertonen van symptomen en de maatregelen en kosten die daarmee gepaard gaan komen voor eigen risico van de reiziger. Mogelijk wordt dit niet gedekt door een (reis)verzekering. Waar nodig zullen wij u in dat geval hulp en bijstand verlenen.

Quarantaine bij terugkomst in Nederland

De Nederlandse overheid kan een quarantaineadvies of -verplichting hanteren wanneer u Nederland terug inreist.

Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft comfort tijdens het wandelen langs berghutten/berghotels in het Reuzengebergte.

In het boekingsformulier moet je je keuze aangeven. Er wordt dan een toeslag berekend op basis van je keuze.

  • privé meerpersoonskamers (familiekamers) met gedeelde faciliteiten op de gang
  • privé eenpersoons of privé twee persoonskamers met gedeelde faciliteiten op de gang
  • privé kamers met privé faciliteiten – alleen mogelijk als je kiest voor de luxe upgrade –

Let op: niet alle typen kamers zijn bij alle accommodaties beschikbaar of aanwezig. Het kan dus voorkomen dat er een route-aanpassing noodzakelijk is als je de keuze maakt voor een bepaald type kamer. Wij informeren je vooraf over de beschikbaarheid van het door jou gewenste kamertype en de daarmee samenhangende eventuele noodzakelijke route-aanpassingen.

Let op: de faciliteiten zoals toilet en badkamer zijn niet privé bij de berghutten. Alleen als je kiest voor de luxe upgrade heb je privé faciliteiten.

Let op: gedeeld slaapzalen – ook wel dormitoria genoemd – zijn slechts bij enkele berghutten beschikbaar. Bij slaapzalen met gedeeld gebruik dien je je eigen slaapzak & matrasje mee te nemen. We maken een maatwerk voorstel als je voor de optie slaapzalen kiest.

Er zwerven talloze prijzen en beschikbaarheden rond op het internet, wellicht heb je op een reserveringsplatform gekeken waar geen beschikbaarheid is? Niet alle platforms zijn gekoppeld met de actuele beschikbaarheid van alle accommodaties. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat de beschikbaarheid van een bepaalde accommodatie voor een bepaalde periode is ingekocht (bijvoorbeeld door ons) en daarom als “niet beschikbaar” in andere databases naar voren komt.
Als je al het eten met je wilt meenemen voor 3 dagen (of meer) dan wordt de bepakking zeer zwaar. Verder is er slechts bij een enkele berghut de mogelijkheid om zelf te koken.

Kort iets over het prijsniveau in de Tatra:

De berghuttentochten in de Tatra (SK) zijn relatief duurder dan bijvoorbeeld de tochten in het Reuzengebergte (CZ). Dit zit grotendeels in de lokale schaarste in de Tatra (er zijn relatief weinig geschikte accommodaties) en het feit dat de pakketten vrij arbeidsintensief zijn om te organiseren. Verder is alle bevoorrading van de berghutten een kostbare aangelegenheid die doorwerkt in de kostprijs van de overnachtingen.

Mochten jullie op zoek zijn naar een super low budget berghuttentocht dan zou het Reuzengebergte wellicht beter kunnen passen. Graag maak ik ook daarvoor een offerte. Let wel dat de Tatra echt een van de mooiste bergketens is die er zijn in Europa. Het Reuzengebergte is natuurlijk ook erg mooi maar het is toch een andere divisie ☺

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:
  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

Als jullie ter plekke enigszins flexibel kunnen zijn in startdatum en als jullie de benodigde kaart ter plekke zelf kopen (instructie hierover volgt) dan is er de mogelijkheid om op een laat tijdstip te boeken. Alle benodigde gegevens (routebeschrijvingen, vouchers, gpx bestanden) krijg je sowieso van ons digitaal. De betaling gaat ook digitaal via een betaallink.

Wat ik persoonlijk wel erg handig vind is dat we de boeking alvast in ons systeem kunnen klaarzetten voor een bepaalde periode en dat we tegen die tijd dat het actueel is snel kunnen handelen. Het organiseren van de berghuttentochten (in principe geldt dat voor alle meerdaagse kano-, wandel- en fietsarrangementen) is namelijk vrij arbeidsintensief o.a. doordat er veel verschillende partijen/accommodaties bij betrokken zijn.

Ik zal een offerte maken die we dan eenvoudig kunnen omzetten in een voorlopige of definitieve boeking.

Wat betreft regen en “slecht weer” : ons adagium is “er is geen slecht weer, alleen slechte kleding”. Als het (een beetje) regent dan kunnen wij de tocht niet kosteloos annuleren of verzetten naar een latere datum. Echter als het weer dusdanig is dat de bergreddingsdienst een code oranje of rood afgeeft dan mag je de bergen niet in en in dat geval zou de schade geclaimd kunnen worden bij je annuleringsverzekering (reden is dan dat je niet bij je accommodatie kunt komen).

Wij zullen altijd proberen om de annuleringskosten te vermijden. In verreweg de meeste gevallen lukt dit ook.

Ongetwijfeld heb je vragen over het SGR Voucherfonds en hoor of lees je erover in de media. Op www.sgr.nl/voucherfonds zijn de veelgestelde vragen nu uitgebreid en geactualiseerd!
Verder vind je daar alle laatste updates, van vragen en antwoorden tot handige documenten, want natuurlijk willen wij je graag op de hoogte houden van de situatie, de ontwikkelingen en de geplande werkwijze.

Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

Een van de meest gestelde vragen dit jaar is hoe het zit met annuleren en het recht op restitutie van de betaalde reissom bij geboekte pakketreizen in relatie tot de door ECDC gehanteerde kleurcodes voor de EU landen.

De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat dit niet meer gezien wordt als een zogeheten “onvoorziene omstandigheid”. Je zult je als reiziger dus moeten realiseren dat er een risico bestaat dat je (een deel van) je reissom kwijt kunt zijn als er een (lokale) uitbraak komt van het corona virus. De Allrisk-annuleringsverzekering van De Europeesche (https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord) biedt enige dekking maar er zijn flinke beperkingen en voorwaarden.

Een annuleringsverzekering afsluiten om het risico op code oranje of (donker)rood af te dekken is in de praktijk dus NIET mogelijk. Wat blijft er voor de reiziger dan nog aan risico’s over? In de praktijk zijn er binnen de EU twee scenario’s te onderscheiden:

  • Scenario 1: het land waar de reis naar toe gaat verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan onmogelijk geworden. De situatie ter plekke wordt als niet veilig bestempeld. In de meeste gevallen zul je volledige restitutie krijgen van de betaalde reissom van de pakketreis.

  • Scenario 2: het land waar de reiziger vandaan komt verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan nog steeds mogelijk als de kleur van het land van bestemming dat aangeeft. Door het ontvangende land kunnen aanvullende regels gesteld worden zoals testen of quarantaine.  Eventuele restitutie van de reissom van de pakketreis hangt af van de veiligheid ter plekke in het ontvangende land.

Scenario 1: de bestemming verandert van kleur

Met het oog op covid-19 hebben wij onze standaard annuleringsvoorwaarden verruimd: tot 14 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn in het land van je bestemming (Tsjechië, Slowakije, Duitsland of Polen) op dat moment. Het bereiken van je bestemming is dan praktisch niet realiseerbaar vanwege bijvoorbeeld gesloten accommodaties. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.

Na die periode tot 14 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van ECDC kleurcodes en een reis annuleren:

  • Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

  • Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege sars-cov-2/corona op basis van een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt.

  • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden.

    Een pakketreis mag je in principe kosteloos annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies). je moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van je bestemming niet meer veilig is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met de ECDC kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen heb je een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.

    Kunt je aantonen dat het te onveilig is om nog op reis te gaan? Dan heb je het recht je pakketreis kosteloos te annuleren. Je krijgt het bedrag dat je voor de pakketreis betaalde volledig terug.

  • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.

Scenario 2: het land van herkomst verandert van kleur

Als er door de overheid van het ontvangende land met kleur groen of oranje (Duitsland, Tsjechië, Slowakije of Polen) extra eisen worden gesteld aan inreizen van reizigers uit een een oranje of (donker)rood land (zoals een antigeen test, een PCR test of een quarantaine) dan is dit geen reden om kosteloos te annuleren. In principe is de situatie ter plekke veilig en zijn er geen belemmeringen om de reis door te kunnen laten gaan.

Indien aan de door het ontvangende land gestelde eisen door de reizigers redelijkerwijs voldaan kan worden dan kan de reis doorgaan en is er geen recht op kosteloze annulering.

TIP: Wij adviseren om via je zorgverzekering een extra dekking af te sluiten voor Medische coronakosten in het buitenland omdat deze doorgaans ook niet gedekt worden via de reisverzekering.

Waar kun je de entreetickets kopen voor het Poolse deel van Nationaal Park Reuzengebergte?
Waar kun je de entreetickets kopen voor het Poolse deel van Nationaal Park Reuzengebergte?

Tickets voor het Poolse deel van het Nationaal Park Reuzengebergte kunt u kopen op deze site: koop tickets!

De website lijkt volledig in het Pools maar het bestellen van de tickets is volledig vertaald!

Let op! U kunt alleen met creditcard (VISA en Mastercard) of google pay betalen. Neem direct contact met ons op als dit niet lukt.

Je steunt met het kopen van de tickets de lokale natuurbescherming.

FAQ stel uw vraag

    Heb je een vraag die niet in onze FAQ database staat? Met behulp van dit formulier kun je de vraag stellen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Team Actief in Tsjechië.
    Wij danken u voor uw tijd en wensen u een prettige dag verder!

    Een kopij van uw email wordt nu DIRECT naar het door u aangegeven e-mail adres verzonden. Indien u van ons GEEN e-mail ontvangt, check dan of u uw e-mail adres correct heeft ingegeven of kijk in uw spam folder (met name bij hotmail adressen) en neem a.u.b. contact op met ons. Zorg dat u ons e-mailadres info@actief-in-tsjechie.nl als veilige afzender markeert. Dit laatste geldt met name voor hotmail adressen.