FAQ

    Heb je een vraag die niet in onze FAQ database staat? Met behulp van dit formulier kun je de vraag stellen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Team Actief in Tsjechië.
    Wij danken u voor uw boeking en wensen u een prettige dag verder!

    Een kopij van uw boeking wordt nu DIRECT naar het door u aangegeven e-mail adres verzonden. Indien u van ons GEEN e-mail ontvangt, check dan of u uw e-mail adres correct heeft ingegeven of kijk in uw spam folder (met name bij hotmail adressen) en neem a.u.b. contact op met ons. Zorg dat u ons e-mailadres info@actief-in-tsjechie.nl als veilige afzender markeert. Dit laatste geldt met name voor hotmail adressen.

    Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:
    • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
    • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

    Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

    Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

    Nog even terugkomend op jouw vraag over last minute boeken vind je hieronder mijn antwoord.

    Als jullie ter plekke enigszins flexibel kunnen zijn in startdatum en als jullie de benodigde kaart ter plekke zelf kopen (instructie hierover volgt) dan is er de mogelijkheid om op een laat tijdstip te boeken. Alle benodigde gegevens (routebeschrijvingen, vouchers, gpx bestanden) krijg je sowieso van ons digitaal. De betaling gaat ook digitaal via een betaallink.

    Wat ik persoonlijk wel erg handig vind is dat we de boeking alvast in ons systeem kunnen klaarzetten voor een bepaalde periode en dat we tegen die tijd dat het actueel is snel kunnen handelen. Het organiseren van de berghuttentochten (in principe geldt dat voor alle meerdaagse wandel- en fietsarrangementen) is namelijk vrij arbeidsintensief o.a. doordat er veel verschillende partijen/accommodaties bij betrokken zijn.

    Ik zal een offerte maken die we dan eenvoudig kunnen omzetten in een voorlopige of definitieve boeking.

    Wat betreft “slecht” weer het volgende:

    Wat betreft regen: ons adagium is “er is geen slecht weer, alleen slechte kleding”. Als het (een beetje) regent dan kunnen wij de tocht niet kosteloos annuleren of verzetten naar een latere datum. Echter als het weer dusdanig is dat de bergreddingsdienst een code oranje of rood afgeeft dan mag je de bergen niet in en in dat geval zou de schade geclaimd kunnen worden bij je annuleringsverzekering (reden is dan dat je niet bij je accommodatie kunt komen).

    Wij zullen altijd proberen om de annuleringskosten te vermijden. In verreweg de meeste gevallen lukt dit ook.

    Ongetwijfeld heb je vragen over het SGR Voucherfonds en hoor of lees je erover in de media. Op www.sgr.nl/voucherfonds zijn de veelgestelde vragen nu uitgebreid en geactualiseerd!
    Verder vind je daar alle laatste updates, van vragen en antwoorden tot handige documenten, want natuurlijk willen wij je graag op de hoogte houden van de situatie, de ontwikkelingen en de geplande werkwijze.
    De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat het niet meer gezien wordt als een onvoorziene omstandigheid. Met het oog op covid-19 gaan wij echter zeer coulant om met onze annuleringsvoorwaarden: tot 7 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn op dat moment. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.
    Na die periode tot 7 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van kleurcodes en een reis annuleren:
    • Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.
    • Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege bijvoorbeeld corona en geldt er een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt. In dat geval ontvang je een voucher van ons.
    • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden. Een pakketreis mag je in principe annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies).
    • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.
    You can buy tickets online, at www.eparki.pl (en https://kpn.eparki.pl/) – this is the best alternative way to buy a ticket, regardless of the time of day. If you do not have such opportunity, you can buy a ticket elsewhere, not just at the entrance to the trails. It is still possible to purchase the tickets asking the Park Guards for it. Our guards are authorized to sell tickets in the area – while meeting them on the trail, you are entitled to ask for a ticket.

    Meer veel gestelde vragen over het Poolse deel van het Reuzengebergte Nationaal park kun je vinden op:

    https://kpnmab.pl/faq

    Wat ben je verplicht om mee te nemen in je auto? Op de website van de ANWB staat hierover een handig artikel.
    Precies vanaf 1 januari 2021 gaat de digitale tol in Tsjechië in. De e-vignetten zijn al eerder te koop, namelijk vanaf december 2020. Op digitaal-tol-vignet-tsjechie-evignet staat actuele informatie.

    Er zijn ook maatwerk mountainbike programma’s mogelijk in de omgeving van Praag, het IJzergebergte (o.a. Nové Město pod Smrkem, zie singltrek-mountainbike-arena/728/), Ertsgebergte (o.a Boží Dar) en het Reuzengebergte/Adelaarsgebergte (rondom Vrchlabí en Trutnov, zie o.a. https://trutnovtrails.cz/en/).

    Jazeker, honden zijn meer dan welkom in de meeste berghutten in Tsjechië 🙂 Als je tijdens het boeken aangeeft of er een of meerdere honden mee gaan dan passen wij daarop de accommodatie keuze aan. Ons verzoek is om ook de afmeting van de hond aan ons door te geven omdat bij enkele hutten alleen kleine en middelgrote honden zijn toegestaan.

    Het Nationaal Park Reuzengebergte staat nog steeds honden toe. In andere gebieden, o.a. de Tatra zijn honden in het geheel niet toegestaan.

    De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

    Heeft u geen offerte of email met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

    Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/.

    Corona

    Om iedereen zo goed mogelijk te informeren over de laatste stand van zaken rond het coronavirus (COVID-19) en de reis- en annuleringsverzekering, zullen wij de informatie op onze website, zowel voor klanten als relaties, zoveel mogelijk up-to-date houden. We hebben een paar handige links op een rij gezet.

    Tijdens het boekingsproces kun je de gewenste kamers kiezen. Op basis van deze keuze wordt – voor je overgaat tot definitieve boeking – precies berekend hoeveel de totale reissom zal bedragen.

    De kamertypen zijn o.a.:

    • Privé meerpersoonskamers/familiekamers met gedeelde of privé faciliteiten. Kies in het boekingsformulier het aantal personen.
    • Een- of tweepersoonskamer met gedeelde faciliteiten. Kies in het boekingsformulier het aantal kamers.
    • Een- of tweepersoonskamer met privé faciliteiten (beperkt aanwezig!). Kies in het boekingsformulier het aantal kamers.

    Kamerkeuze

    Details over de gebruikte accommodaties

    De details van de gebruikte accommodaties bij een specifieke meerdaagse tour kun je allemaal vinden bij de FAQ’s en de accommodaties staan ook aangegeven op de detailkaart op de tab Kaart (zie derde tab).

    Kamerkeuze