FAQ

We sturen de noodzakelijke fysieke reisbescheiden zoals de topografische kaart per post na volledige betaling van de reissom. Dat is doorgaans 42 dagen voor aanvang van de reis.
Bij boekingen die in een later stadium gemaakt worden, sturen we de fysieke onderdelen van de reisbescheiden per ommegaande.
In voorkomende gevallen sturen we de fysieke onderdelen op verzoek in een vroeger stadium op.
Alle overige reisbescheiden sturen we via mail en/of als gedeelde bestanden in de cloud uiterlijk 7 dagen voor aanvang. Ons streven is 14 dagen voor aanvang.
Hopelijk heb ik jullie vraag hiermee beantwoord.
De aanbetaling dient te worden voldaan op het moment van het boeken.
De restbetaling is 42 dagen voor aanvang van de reis gepland.
Bij boekingen die minder dan 42 dagen voor aanvang van de reis gedaan worden is er geen aanbetaling maar dan dient het volledige bedrag per omgaande voldaan te worden.
Voor zowel de aanbetaling als de restbetaling ontvangen onze klanten een automatisch gegenereerde mail op de genoemde data.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord 🙂.

CZK, het is verstandig om ter plekke een keer geld te pinnen omdat de banken per transactie kosten rekenen. Verder is mijn advies om te kiezen voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert (Let op: Betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is soms zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt.

Nee het is niet mogelijk om deze wandeltocht als groepsreis met gids te doen. We kunnen wel een maatwerk programma samenstellen waarbij we voor jouw besloten groep een gids met officiele licentie inplannen.

Grote kans dat de mail met de vouchers in jouw spamfilter is blijven hangen.

Mocht je nou geen email hebben ontvangen nadat je een boeking of aanvraag hebt gedaan bij ons check dan ajb je spam filter. Het komt namenlijk regelmatig voor dat hotmail.nl of aol.nl adressen onze mails in een spam filter zetten. Het kan helpen als je ons mailadres opslaat bij je contacten. Dan komen de mails minder snel in de spam filters terecht.

Hier staat helder uitgelegd hoe dit werkt: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/.

Ja, platte stekkers passen (de meeste opladers hebben platte stekkers). Maar let op dat er in Tsjechië een zogeheten aardepin gebruikt wordt bij vele stopcontacten.

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/e/

Dit is zeker mogelijk :-).

In Tsjechië is het wel verplicht om voor je hond een muilkorf bij je te hebben en op sommige plekken is het verplicht dat de hond de muilkorf ook daadwerkelijk om heeft, zoals in het openbaar vervoer. Er worden geen extra kosten gerekend voor de hond in de kano.

Eventuele extra kosten voor de hond zijn op de campings ter plekke te voldoen.

Ja maar zeker wel een slot meenemen. U kunt het beste de wielen eruit draaien en in de auto laten.

LET OP dat je vanwege verzekering nooit waardevolle spullen mag achterlaten in je auto. Voor meer informatie hierover: https://bandenbird.nl/7-spullen-die-je-nooit-in-je-auto-mag-achterlaten/ en https://www.interpolis.nl/magazine/verzekeren/op-vakantie-wees-dieven-een-stap-voor

Er zijn enkele accommodaties die een speciale ruimte hebben voor de fietsen.

Jazeker, bij de meeste berghutten in het Reuzengebergte zijn honden bijzonder welkom. Bij sommige van de standaard door ons gebruikte accommodaties zijn huisdieren echter niet toegestaan (o.a. bij Horský hotel Štumpovka en bij bouda Dvoračky). Gaat je hond/huisdier dus mee op reis? Dan passen wij de standaard tour op onderdelen zo aan dat je overal terecht kunt met je huisdier. Het kan voorkomen dat we door de aanpassingen een extra toeslag moeten rekenen (o.a. als we moeten uitwijken naar berghotel Luční bouda of Labská bouda). De toeslag van huisdieren is grotendeels gebaseerd op extra schoonmaakkosten.

Welkom bij de gids en kaart van bioproducenten – dat wil zeggen biologische boeren en biologische voedselproducenten die hun producten rechtstreeks aan ons, de eindconsumenten, verkopen. Daarnaast vind je boerderijen die agrotoerisme, excursies en educatieve programma’s voor scholen aanbieden.

De gids bevat alleen geregistreerde biologische ondernemers – landbouwbedrijven, familieboerderijen, fruittelers, imkers, boerderijverwerkers en producenten die een BIO-certificaat hebben voor hun productie en vrijwillig een jaarlijkse inspectie doorstaan, zodat wij klanten er zeker van kunnen zijn dat ze echt boeren en produceren volgens de regels van de biologische landbouw.

De directory is samengesteld en beheerd door PRO-BIO LIGA met als doel het voor u gemakkelijker te maken om thuisproducten van biologische kwaliteit rechtstreeks van de werf of van de fabrikant in heel Tsjechië te kopen.

https://kde.lovime.bio/

De Covid-19 situatie en de Covid-19 maatregelen op de plaats van bestemming kunt u vinden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging en annulering

Deze situatie verandert geregeld. Indien wij onze reisdiensten niet of niet veilig kunnen uitvoeren, zullen wij de reisdiensten wijzigen, annuleren, of u aanbieden deze om te boeken. Indien u zelf annuleert zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. U kunt de geboekte reis alleen kosteloos annuleren indien de omstandigheden op de bestemming zodanig verslechteren, dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten.

Aanvullende eisen bij het (in)reizen en op de bestemming

Houd u er rekening mee dat het land van bestemming aanvullende eisen kan stellen, zoals het tonen van een negatieve uitslag van een PCR test, een Covid-19vaccinatiebewijs, quarantainemaatregelen, het dragen van een mondkapje, afstandsmaatregelen, etc.. Dit komt voor risico van de reiziger. Houd u er ook rekening mee dat het openbaar leven is beperkt en verder kan worden beperkt. Reisdienstverleners kunnen eveneens aanvullende eisen stellen om de veiligheid te waarborgen of een wettelijke plicht na te leven.

U krijgt corona op reis of u vertoont symptomen?

Het risico ten aanzien van het oplopen van corona, het vertonen van symptomen en de maatregelen en kosten die daarmee gepaard gaan komen voor eigen risico van de reiziger. Mogelijk wordt dit niet gedekt door een (reis)verzekering. Waar nodig zullen wij u in dat geval hulp en bijstand verlenen.

Quarantaine bij terugkomst in Nederland

De Nederlandse overheid kan een quarantaineadvies of -verplichting hanteren wanneer u Nederland terug inreist.

Gedeelde meerpersoonskamers (slaapzalen of dormitories) zijn NIET mogelijk bij dit arrangement.

Het meest handige is om met de auto naar Malá Skála te komen. Wij zorgen voor parkeerplaatsen en eventueel bagage-opslag.

Als je geen eigen vervoer hebt dan adviseren wij graag per situatie wat de optimale transfer zou kunnen zijn. In veel gevallen zou het openbaar vervoer kunnen passen. Er gaan zowel bussen als treinen naar Malá Skála. De reisduur vanuit bijvoorbeeld Praag is circa 1 uur. Wij halen je dan op bij het busstation of treinstation.

Een andere mogelijkheid is om een taxitransfer bij te boeken vanuit bijvoorbeeld Praag. Voor groepen tot 19 deelnemers kan dit eenvoudig online. Heb je meer deelnemers dan graag even contact dan maken we een maatwerk voorstel voor het totale arrangement klimmen, transfer en eventueel nog een andere activiteit en maaltijd. Want het is erg leuk om ter plekke de actieve dag af te sluiten met een kampvuur barbecue. Onze chauffeur brengt iedereen dan veilig terug naar de gewenste plek, meestal is dat een accommodatie in een straal van circa 80km rond Malá Skála.

Activiteiten die zich goed laten combineren met het klimmen en abseilen op natuurrotsen Malá Skála zijn mountainbiken en kanoën. We maken graag een maatwerk voorstel voor groepen vanaf 12 deelnemers.

In het nationaal park Boheems Zwitserland is momenteel een letterzetter plaag. Dit heeft enkele gevolgen voor de te volgen wandelroutes.

Op de meeste officiële wandelroutes zijn de bomen die een direct gevaar vormen omgezaagd en afgevoerd. Op sommige plekken echter vind je nog grote arealen met afstervende Douglas sparren. Uit het oogpunt van natuurontwikkeling is het beleid van het nationale park om het monotone sparrenbos op een zo natuurlijk mogelijke situatie te laten verjongen en om te vormen tot een soortenrijk oerbos.

De meest actuele informatie is hier te vinden: https://www.npcs.cz/bezpecnost en https://www.npcs.cz/en/bezpecnost

Meer informatie over de bedreigingen en de kansen die de Schorskever (Borkenkäfer, bark beetle, Letterzetter, Lýkožrout smrkový) biedt voor het nationaal park Boheems Zwitserland kun je hier vinden.

Houd er rekening mee dat u de natuur en bossen betreedt op eigen risico. De National Park Administration is niet verantwoordelijk voor schade aan eigendommen, gezondheid of leven veroorzaakt aan andere personen door natuurkrachten.

FAQ stel uw vraag

    Heb je een vraag die niet in onze FAQ database staat? Met behulp van dit formulier kun je de vraag stellen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Team Actief in Tsjechië.
    Wij danken u voor uw tijd en wensen u een prettige dag verder!

    Een kopij van uw email wordt nu DIRECT naar het door u aangegeven e-mail adres verzonden. Indien u van ons GEEN e-mail ontvangt, check dan of u uw e-mail adres correct heeft ingegeven of kijk in uw spam folder (met name bij hotmail adressen) en neem a.u.b. contact op met ons. Zorg dat u ons e-mailadres info@actief-in-tsjechie.nl als veilige afzender markeert. Dit laatste geldt met name voor hotmail adressen.