FAQ

Wat betreft “slecht” weer het volgende:

Wat betreft regen: ons adagium is “er is geen slecht weer, alleen slechte kleding”. Als het (een beetje) regent dan kunnen wij de tocht niet kosteloos annuleren of verzetten naar een latere datum. Echter als het weer dusdanig is dat de bergreddingsdienst een code oranje of rood afgeeft dan mag je de bergen niet in en in dat geval zou de schade geclaimd kunnen worden bij je annuleringsverzekering (reden is dan dat je niet bij je accommodatie kunt komen).

Wij zullen altijd proberen om de annuleringskosten te vermijden. In verreweg de meeste gevallen lukt dit ook.

Ongetwijfeld heb je vragen over het SGR Voucherfonds en hoor of lees je erover in de media. Op www.sgr.nl/voucherfonds zijn de veelgestelde vragen nu uitgebreid en geactualiseerd!
Verder vind je daar alle laatste updates, van vragen en antwoorden tot handige documenten, want natuurlijk willen wij je graag op de hoogte houden van de situatie, de ontwikkelingen en de geplande werkwijze.

Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

Een van de meest gestelde vragen dit jaar is hoe het zit met annuleren en het recht op restitutie van de betaalde reissom bij geboekte pakketreizen in relatie tot de door ECDC gehanteerde kleurcodes voor de EU landen.

De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat dit niet meer gezien wordt als een zogeheten “onvoorziene omstandigheid”. Je zult je als reiziger dus moeten realiseren dat er een risico bestaat dat je (een deel van) je reissom kwijt kunt zijn als er een (lokale) uitbraak komt van het corona virus. De Allrisk-annuleringsverzekering van De Europeesche (https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord) biedt enige dekking maar er zijn flinke beperkingen en voorwaarden.

Een annuleringsverzekering afsluiten om het risico op code oranje of (donker)rood af te dekken is in de praktijk dus NIET mogelijk. Wat blijft er voor de reiziger dan nog aan risico’s over? In de praktijk zijn er binnen de EU twee scenario’s te onderscheiden:

  • Scenario 1: het land waar de reis naar toe gaat verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan onmogelijk geworden. De situatie ter plekke wordt als niet veilig bestempeld. In de meeste gevallen zul je volledige restitutie krijgen van de betaalde reissom van de pakketreis.

  • Scenario 2: het land waar de reiziger vandaan komt verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan nog steeds mogelijk als de kleur van het land van bestemming dat aangeeft. Door het ontvangende land kunnen aanvullende regels gesteld worden zoals testen of quarantaine.  Eventuele restitutie van de reissom van de pakketreis hangt af van de veiligheid ter plekke in het ontvangende land.

Scenario 1: de bestemming verandert van kleur

Met het oog op covid-19 hebben wij onze standaard annuleringsvoorwaarden verruimd: tot 14 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn in het land van je bestemming (Tsjechië, Slowakije, Duitsland of Polen) op dat moment. Het bereiken van je bestemming is dan praktisch niet realiseerbaar vanwege bijvoorbeeld gesloten accommodaties. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.

Na die periode tot 14 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van ECDC kleurcodes en een reis annuleren:

  • Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

  • Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege sars-cov-2/corona op basis van een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt.

  • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden.

    Een pakketreis mag je in principe kosteloos annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies). je moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van je bestemming niet meer veilig is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met de ECDC kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen heb je een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.

    Kunt je aantonen dat het te onveilig is om nog op reis te gaan? Dan heb je het recht je pakketreis kosteloos te annuleren. Je krijgt het bedrag dat je voor de pakketreis betaalde volledig terug.

  • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.

Scenario 2: het land van herkomst verandert van kleur

Als er door de overheid van het ontvangende land met kleur groen of oranje (Duitsland, Tsjechië, Slowakije of Polen) extra eisen worden gesteld aan inreizen van reizigers uit een een oranje of (donker)rood land (zoals een antigeen test, een PCR test of een quarantaine) dan is dit geen reden om kosteloos te annuleren. In principe is de situatie ter plekke veilig en zijn er geen belemmeringen om de reis door te kunnen laten gaan.

Indien aan de door het ontvangende land gestelde eisen door de reizigers redelijkerwijs voldaan kan worden dan kan de reis doorgaan en is er geen recht op kosteloze annulering.

TIP: Wij adviseren om via je zorgverzekering een extra dekking af te sluiten voor Medische coronakosten in het buitenland omdat deze doorgaans ook niet gedekt worden via de reisverzekering.

You can buy tickets online, at www.eparki.pl (en https://kpn.eparki.pl/) – this is the best alternative way to buy a ticket, regardless of the time of day. If you do not have such opportunity, you can buy a ticket elsewhere, not just at the entrance to the trails. It is still possible to purchase the tickets asking the Park Guards for it. Our guards are authorized to sell tickets in the area – while meeting them on the trail, you are entitled to ask for a ticket.

Meer veel gestelde vragen over het Poolse deel van het Reuzengebergte Nationaal park kun je vinden op:

https://kpnmab.pl/faq

Wat ben je verplicht om mee te nemen in je auto? Op de website van de ANWB staat hierover een handig artikel.
Precies vanaf 1 januari 2021 gaat de digitale tol in Tsjechië in. De e-vignetten zijn al eerder te koop, namelijk vanaf december 2020. Op digitaal-tol-vignet-tsjechie-evignet staat actuele informatie.

Er zijn ook maatwerk mountainbike programma’s mogelijk in de omgeving van Praag, het IJzergebergte (o.a. Nové Město pod Smrkem, zie singltrek-mountainbike-arena/728/), Ertsgebergte (o.a Boží Dar) en het Reuzengebergte/Adelaarsgebergte (rondom Vrchlabí en Trutnov, zie o.a. https://trutnovtrails.cz/en/).

Jazeker, honden zijn meer dan welkom in de meeste berghutten in Tsjechië 🙂 Als je tijdens het boeken aangeeft of er een of meerdere honden mee gaan dan passen wij daarop de accommodatie keuze aan. Ons verzoek is om ook de afmeting van de hond aan ons door te geven omdat bij enkele hutten alleen kleine en middelgrote honden zijn toegestaan.

Het Nationaal Park Reuzengebergte staat nog steeds honden toe. In andere gebieden, o.a. de Tatra zijn honden in het geheel niet toegestaan.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of email met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/.

Om iedereen zo goed mogelijk te informeren over de laatste stand van zaken rond het coronavirus (COVID-19) en de reis- en annuleringsverzekering, zullen wij de informatie op onze website, zowel voor klanten als relaties, zoveel mogelijk up-to-date houden.

Er is extra dekking reis- en verblijfskosten (quarantaineclausule) voor de kortlopende reisverzekering en de doorlopende reisverzekering. Het eerste kwartaal van 2022 is deze extra dekking gratis.

Opgelegde inreisbeperkingen of andersoortige maatregelen om te mogen reizen beschouwen wij voor nieuw afgesloten verzekeringen en geboekte reizen per 1 januari 2022 niet meer als onverwacht en onvoorzien. Hierdoor kan er geen aanspraak worden gemaakt op de dekking van de (allrisk)annuleringsverzekering wanneer een klant zijn reis hierom wil annuleren. Ook niet als deze beperkingen of maatregelen op het moment van boeken voor de specifieke reisbestemming nog niet bekend waren. Denk hierbij aan een vaccinatieverplichting om te mogen reizen, een verplichte quarantaine bij aankomst of lokale testverplichtingen.

Antwoorden op de meeste gestelde vragen zijn te vinden op de website van onze partner De Europeesche: https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord

Tijdens het boekingsproces kun je de gewenste kamers kiezen. Op basis van deze keuze wordt – voor je overgaat tot definitieve boeking – precies berekend hoeveel de totale reissom zal bedragen.

De kamertypen zijn o.a.:

  • Privé meerpersoonskamers/familiekamers met gedeelde of privé faciliteiten. Kies in het boekingsformulier het aantal personen.
  • Een- of tweepersoonskamer met gedeelde faciliteiten. Kies in het boekingsformulier het aantal kamers.
  • Een- of tweepersoonskamer met privé faciliteiten (beperkt aanwezig!). Kies in het boekingsformulier het aantal kamers.

Kamerkeuze

Details over de gebruikte accommodaties

De details van de gebruikte accommodaties bij een specifieke meerdaagse tour kun je allemaal vinden bij de FAQ’s en de accommodaties staan ook aangegeven op de detailkaart op de tab Kaart (zie derde tab).

Kamerkeuze

We hebben een Nederlandstalige brochure over de Tsjechische bergen in het algemeen alleen in digitaal formaat (pfd).

Brochure Tsjechische bergen - o.a. over Nationaal Park Reuzengebergte - (c) Czechtourism.com

Mocht je nou geen email hebben ontvangen nadat je een boeking of aanvraag hebt gedaan bij ons check dan ajb je spam filter. Het komt namenlijk regelmatig voor dat hotmail.nl of aol.nl adressen onze mails in een spam filter zetten. Het kan helpen als je ons mailadres opslaat bij je contacten. Dan komen de mails minder snel in de spam filters terecht.

Hier staat helder uitgelegd hoe dit werkt: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/.

Parkeren bij het start/eindpunt in Špindlerův Mlýn is mogelijk op diverse locaties:
  • er zijn enkele semi bewaakte parkeerplaatsen in Špindlerův Mlýn die overdag en ’s nachts semi bewaakt zijn met camera’s. Deze parkeerplaats is gratis.
  • we hebben een beperkt aantal plekken beschikbaar bij enkele hotels. De kosten worden in de boeking als lokale betaling toegevoegd (kosten circa 150 CZK per dag, stand november 2019).
  • voor een vouwwagen of kar die niet afgesloten kan worden hebben we een beperkt aantal garageboxen beschikbaar. Garagebox doen eigenlijk alleen klanten met echte dure auto of open kar. Voor kampeerspullen hebben eventuele diefjes echter heel weinig interesse 🙂

Afgelopen 20 jaar hebben we nog geen ellende meegemaakt met parkeren op de semi bewaakte parkeerplaatsen. De dure spullen kunnen bij het starthotel achtergelaten worden indien dat onderdeel uitmaakt van de boeking.