Actuele informatie over de covid-19 voorwaarden die gelden bij inreizen van Tsjechië

Wij baseren ons op diverse bronnen wat betreft de meest actuele informatie over voorwaarden die gelden bij inreizen van Tsjechië i.v.m. covid-19. Let op: soms kan het zijn dat de pagina’s nog niet adequaat zijn geüpdatet. Vraag bij twijfel na en we zoeken e.e.a. graag uit voor je.

De regels op een rij zoals ze vanaf 19.07.2021 gelden voor inreizen:

In verband met delta variant heeft Tsjechische overheid besloten de maatregelen per 19.07.2021 aan te passen.

  • Toeristen van alle groene en oranje landen moeten of negatieve PCR test (max 72 uur) of negatieve antigeen test (48 uur) laten zien, of een bevestiging van arts dat ze hebben covid-19 gehad of volledig gevaccineerd zijn minimaal 14 dagen geleden.
  • Toeristen van rode landen moeten of negatieve PCR test (max 72 uur) of negatieve antigeen test (48 uur) laten zien, of een bevestiging van arts dat ze hebben covid-19 gehad of volledig gevaccineerd zijn minimaal 14 dagen geleden. Daarnaast geldt voor niet-volledig gevaccineerden uit rode landen een verplichte zelfisolatie van 5 dagen. Daarna tussen 5 en 14 dagen een nieuwe PCR test doen. Tot de uitslag geldt weer de verplichte zelfisolatie.
  • Deze maatregelen gelden ook voor kinderen vanaf 6 jaar.
  • Details en meest actuele stand van zaken op https://www.visitczechrepublic.com/nl-NL/Covid-19

 

Actual information about conditions of entering the Czech Republic you can find on:

Informatie van de Belgische overheid:

Informatie van de Nederlandse overheid:

Hoe zit het met kinderen en covid-19 vaccinatie?

Er komen vele vragen hoe het nu met de KINDEREN zit in relatie met covid-19 vaccinaties.
Daarom even dit bericht , het is tot NU dat kinderen een negatieve test moeten hebben vanaf 6 jaar om naar Tsjechië te komen. Ook voor de entrees van de meeste attracties moeten ze dat hebben (een PCR test is dacht ik 7 dagen geldig). MAAR, het kan nog veranderen en zodra er iets verandert wordt het gemeld.

Waar kan ik een covid-19 PCR-test doen met spoed?

In samenwerking met reisorganisatie VvKR heeft Spoedtest.nl een aanbieding speciaal voor reizigers van VvKR die een PCR-test nodig hebben. Via een speciale VvKR-pagina kan de PCR-Economy test geboekt worden voor slechts €49,- in plaats van €89,-! Tijdens het boeken van de test zal de prijs vanzelf verspringen van €89,- naar €49,-. Heb jij je laten testen? Dan ontvang je de uitslag de volgende dag vóór 18:00.

https://spoedtest.nl/vvkr/ 

Nog meer informatie: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/

noodzakelijke reizen in corona tijd naar bestemmingen met code oranje

Corona en maatregelen op de plaats van bestemming

De Covid-19 situatie en de Covid-19 maatregelen op de plaats van bestemming kunt u vinden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging en annulering

Deze situatie verandert geregeld. Indien wij onze reisdiensten niet of niet veilig kunnen uitvoeren, zullen wij de reisdiensten wijzigen, annuleren, of u aanbieden deze om te boeken. Indien u zelf annuleert zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. U kunt de geboekte reis alleen kosteloos annuleren indien de omstandigheden op de bestemming zodanig verslechteren, dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten.

Aanvullende eisen bij het (in)reizen en op de bestemming

Houd u er rekening mee dat het land van bestemming aanvullende eisen kan stellen, zoals het tonen van een negatieve uitslag van een PCR test, een Covid-19vaccinatiebewijs, quarantainemaatregelen, het dragen van een mondkapje, afstandsmaatregelen, etc.. Dit komt voor risico van de reiziger. Houd u er ook rekening mee dat het openbaar leven is beperkt en verder kan worden beperkt. Reisdienstverleners kunnen eveneens aanvullende eisen stellen om de veiligheid te waarborgen of een wettelijke plicht na te leven.

U krijgt corona op reis of u vertoont symptomen?

Het risico ten aanzien van het oplopen van corona, het vertonen van symptomen en de maatregelen en kosten die daarmee gepaard gaan komen voor eigen risico van de reiziger. Mogelijk wordt dit niet gedekt door een (reis)verzekering. Waar nodig zullen wij u in dat geval hulp en bijstand verlenen.

Quarantaine bij terugkomst in Nederland

De Nederlandse overheid kan een quarantaineadvies of -verplichting hanteren wanneer u Nederland terug inreist.

Ik kan mijn vraag en/of antwoord niet vinden, wat nu?

    Heb je een vraag die niet in onze FAQ database staat? Met behulp van dit formulier kun je de vraag stellen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Team Actief in Tsjechië.
    Wij danken u voor uw boeking en wensen u een prettige dag verder!

    Een kopij van uw boeking wordt nu DIRECT naar het door u aangegeven e-mail adres verzonden. Indien u van ons GEEN e-mail ontvangt, check dan of u uw e-mail adres correct heeft ingegeven of kijk in uw spam folder (met name bij hotmail adressen) en neem a.u.b. contact op met ons. Zorg dat u ons e-mailadres info@actief-in-tsjechie.nl als veilige afzender markeert. Dit laatste geldt met name voor hotmail adressen.

    Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

    Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

    • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
    • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

    Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

    Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

    Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

    Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

    Een van de meest gestelde vragen dit jaar is hoe het zit met annuleren en het recht op restitutie van de betaalde reissom bij geboekte pakketreizen in relatie tot de door ECDC gehanteerde kleurcodes voor de EU landen.

    De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat dit niet meer gezien wordt als een zogeheten “onvoorziene omstandigheid”. Je zult je als reiziger dus moeten realiseren dat er een risico bestaat dat je (een deel van) je reissom kwijt kunt zijn als er een (lokale) uitbraak komt van het corona virus. De Allrisk-annuleringsverzekering van De Europeesche (https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord) biedt enige dekking maar er zijn flinke beperkingen en voorwaarden.

    Een annuleringsverzekering afsluiten om het risico op code oranje of (donker)rood af te dekken is in de praktijk dus NIET mogelijk. Wat blijft er voor de reiziger dan nog aan risico’s over? In de praktijk zijn er binnen de EU twee scenario’s te onderscheiden:

    • Scenario 1: het land waar de reis naar toe gaat verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan onmogelijk geworden. De situatie ter plekke wordt als niet veilig bestempeld. In de meeste gevallen zul je volledige restitutie krijgen van de betaalde reissom van de pakketreis.

    • Scenario 2: het land waar de reiziger vandaan komt verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan nog steeds mogelijk als de kleur van het land van bestemming dat aangeeft. Door het ontvangende land kunnen aanvullende regels gesteld worden zoals testen of quarantaine.  Eventuele restitutie van de reissom van de pakketreis hangt af van de veiligheid ter plekke in het ontvangende land.

    Scenario 1: de bestemming verandert van kleur

    Met het oog op covid-19 hebben wij onze standaard annuleringsvoorwaarden verruimd: tot 14 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn in het land van je bestemming (Tsjechië, Slowakije, Duitsland of Polen) op dat moment. Het bereiken van je bestemming is dan praktisch niet realiseerbaar vanwege bijvoorbeeld gesloten accommodaties. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.

    Na die periode tot 14 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van ECDC kleurcodes en een reis annuleren:

    • Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

    • Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege sars-cov-2/corona op basis van een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt.

    • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden.

      Een pakketreis mag je in principe kosteloos annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies). je moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van je bestemming niet meer veilig is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met de ECDC kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen heb je een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.

      Kunt je aantonen dat het te onveilig is om nog op reis te gaan? Dan heb je het recht je pakketreis kosteloos te annuleren. Je krijgt het bedrag dat je voor de pakketreis betaalde volledig terug.

    • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.

    Scenario 2: het land van herkomst verandert van kleur

    Als er door de overheid van het ontvangende land met kleur groen of oranje (Duitsland, Tsjechië, Slowakije of Polen) extra eisen worden gesteld aan inreizen van reizigers uit een een oranje of (donker)rood land (zoals een antigeen test, een PCR test of een quarantaine) dan is dit geen reden om kosteloos te annuleren. In principe is de situatie ter plekke veilig en zijn er geen belemmeringen om de reis door te kunnen laten gaan.

    Indien aan de door het ontvangende land gestelde eisen door de reizigers redelijkerwijs voldaan kan worden dan kan de reis doorgaan en is er geen recht op kosteloze annulering.

    TIP: Wij adviseren om via je zorgverzekering een extra dekking af te sluiten voor Medische coronakosten in het buitenland omdat deze doorgaans ook niet gedekt worden via de reisverzekering.