Corona en maatregelen op de plaats van bestemming

De Covid-19 situatie en de Covid-19 maatregelen op de plaats van bestemming kunt u vinden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging en annulering

Deze situatie verandert geregeld. Indien wij onze reisdiensten niet of niet veilig kunnen uitvoeren, zullen wij de reisdiensten wijzigen, annuleren, of u aanbieden deze om te boeken. Indien u zelf annuleert zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. U kunt de geboekte reis alleen kosteloos annuleren indien de omstandigheden op de bestemming zodanig verslechteren, dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten.

Aanvullende eisen bij het (in)reizen en op de bestemming

Houd u er rekening mee dat het land van bestemming aanvullende eisen kan stellen, zoals het tonen van een negatieve uitslag van een PCR test, een Covid-19vaccinatiebewijs, quarantainemaatregelen, het dragen van een mondkapje, afstandsmaatregelen, etc.. Dit komt voor risico van de reiziger. Houd u er ook rekening mee dat het openbaar leven is beperkt en verder kan worden beperkt. Reisdienstverleners kunnen eveneens aanvullende eisen stellen om de veiligheid te waarborgen of een wettelijke plicht na te leven.

U krijgt corona op reis of u vertoont symptomen?

Het risico ten aanzien van het oplopen van corona, het vertonen van symptomen en de maatregelen en kosten die daarmee gepaard gaan komen voor eigen risico van de reiziger. Mogelijk wordt dit niet gedekt door een (reis)verzekering. Waar nodig zullen wij u in dat geval hulp en bijstand verlenen.

Quarantaine bij terugkomst in Nederland

De Nederlandse overheid kan een quarantaineadvies of -verplichting hanteren wanneer u Nederland terug inreist.

Mogen scholen met groepen leerlingen een buitenlandse reis maken?

Scholen mogen met hun leerlingen op schoolreis, schoolkamp of excursie.

Volg voor het vervoer de regels en adviezen die daarvoor gelden, bijvoorbeeld het advies om buiten de spits te reizen. Volg de regels op die op die bestemming gehanteerd worden. Voor buitenlandse reizen en reisadviezen kan meer informatie worden gevonden op www.nederlandwereldwijd.nl.

Verder moet rekening gehouden met de maatregelen in het servicedocument voortgezet onderwijs, zoals de afstandsmaatregel tussen leraren en leerlingen. Dit geldt ook voor ouders die meegaan op een buitenlands reis of schoolreis/excursie. Ouders die kinderen vervoeren in een personenauto zijn niet verplicht om een mondkapje op te zetten.

Over de buitenlandse schoolreizen en excursies waren de afgelopen periode nogal wat vragen op scholen, bij ouders en leerlingen hierover ontstaan. Het ministerie van OCW heeft recentelijk speciaal een document (Q&A’s buitenlandse reizen en excursies) opgesteld met antwoorden op vragen rondom buitenlandse schoolreizen en excursies vanwege de geldende coronaregels zoals het tonen van een negatief testresultaat of bewijs van volledige vaccinatie.

Algemene informatie over COVID-19 vind je op de websites van het RIVM, Buitenlandse Zaken, de Belgische overheid, de Nationale Veiligheidsraad van België en de Duitse overheid.

Actuele informatie over de covid-19 voorwaarden die gelden bij inreizen van Tsjechië

Wij baseren ons op diverse bronnen wat betreft de meest actuele informatie over voorwaarden die gelden bij inreizen van Tsjechië i.v.m. covid-19. Let op: soms kan het zijn dat de pagina’s nog niet adequaat zijn geüpdatet. Vraag bij twijfel na en we zoeken e.e.a. graag uit voor je.

Details en meest actuele stand van zaken op https://www.visitczechrepublic.com/nl-NL/Covid-19

Actual information about conditions of entering the Czech Republic you can find on:

Informatie van de Belgische overheid:

Informatie van de Nederlandse overheid:

Waar kan ik een covid-19 PCR-test doen met spoed?

In samenwerking met reisorganisatie VvKR heeft Spoedtest.nl een aanbieding speciaal voor reizigers van VvKR die een PCR-test nodig hebben. Via een speciale VvKR-pagina kan de PCR-Economy test geboekt worden voor slechts €49,- in plaats van €89,-! Tijdens het boeken van de test zal de prijs vanzelf verspringen van €89,- naar €49,-. Heb jij je laten testen? Dan ontvang je de uitslag de volgende dag vóór 18:00.

https://spoedtest.nl/vvkr/ 

Nog meer informatie: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/

noodzakelijke reizen in corona tijd naar bestemmingen met code oranje

Corona en maatregelen op de plaats van bestemming

De Covid-19 situatie en de Covid-19 maatregelen op de plaats van bestemming kunt u vinden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wijziging en annulering

Deze situatie verandert geregeld. Indien wij onze reisdiensten niet of niet veilig kunnen uitvoeren, zullen wij de reisdiensten wijzigen, annuleren, of u aanbieden deze om te boeken. Indien u zelf annuleert zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. U kunt de geboekte reis alleen kosteloos annuleren indien de omstandigheden op de bestemming zodanig verslechteren, dat dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten.

Aanvullende eisen bij het (in)reizen en op de bestemming

Houd u er rekening mee dat het land van bestemming aanvullende eisen kan stellen, zoals het tonen van een negatieve uitslag van een PCR test, een Covid-19vaccinatiebewijs, quarantainemaatregelen, het dragen van een mondkapje, afstandsmaatregelen, etc.. Dit komt voor risico van de reiziger. Houd u er ook rekening mee dat het openbaar leven is beperkt en verder kan worden beperkt. Reisdienstverleners kunnen eveneens aanvullende eisen stellen om de veiligheid te waarborgen of een wettelijke plicht na te leven.

U krijgt corona op reis of u vertoont symptomen?

Het risico ten aanzien van het oplopen van corona, het vertonen van symptomen en de maatregelen en kosten die daarmee gepaard gaan komen voor eigen risico van de reiziger. Mogelijk wordt dit niet gedekt door een (reis)verzekering. Waar nodig zullen wij u in dat geval hulp en bijstand verlenen.

Quarantaine bij terugkomst in Nederland

De Nederlandse overheid kan een quarantaineadvies of -verplichting hanteren wanneer u Nederland terug inreist.

Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

Hoe zit het met terugbetalingen van een geannuleerde reis in relatie tot corona / covid-19?

Een van de meest gestelde vragen dit jaar is hoe het zit met annuleren en het recht op restitutie van de betaalde reissom bij geboekte pakketreizen in relatie tot de door ECDC gehanteerde kleurcodes voor de EU landen.

De meeste reis- en annuleringsverzekeringen dekken de schade die ontstaat door een uitbraak van covid niet omdat dit niet meer gezien wordt als een zogeheten “onvoorziene omstandigheid”. Je zult je als reiziger dus moeten realiseren dat er een risico bestaat dat je (een deel van) je reissom kwijt kunt zijn als er een (lokale) uitbraak komt van het corona virus. De Allrisk-annuleringsverzekering van De Europeesche (https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord) biedt enige dekking maar er zijn flinke beperkingen en voorwaarden.

Een annuleringsverzekering afsluiten om het risico op code oranje of (donker)rood af te dekken is in de praktijk dus NIET mogelijk. Wat blijft er voor de reiziger dan nog aan risico’s over? In de praktijk zijn er binnen de EU twee scenario’s te onderscheiden:

  • Scenario 1: het land waar de reis naar toe gaat verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan onmogelijk geworden. De situatie ter plekke wordt als niet veilig bestempeld. In de meeste gevallen zul je volledige restitutie krijgen van de betaalde reissom van de pakketreis.

  • Scenario 2: het land waar de reiziger vandaan komt verandert van kleur. Bijvoorbeeld van groen naar oranje, rood of donker rood. De facto is het reizen dan nog steeds mogelijk als de kleur van het land van bestemming dat aangeeft. Door het ontvangende land kunnen aanvullende regels gesteld worden zoals testen of quarantaine.  Eventuele restitutie van de reissom van de pakketreis hangt af van de veiligheid ter plekke in het ontvangende land.

Scenario 1: de bestemming verandert van kleur

Met het oog op covid-19 hebben wij onze standaard annuleringsvoorwaarden verruimd: tot 14 dagen voor aanvang van de reis kun je kosteloos annuleren mocht er code oranje of code rood van kracht zijn in het land van je bestemming (Tsjechië, Slowakije, Duitsland of Polen) op dat moment. Het bereiken van je bestemming is dan praktisch niet realiseerbaar vanwege bijvoorbeeld gesloten accommodaties. Je krijgt dan dus je geld volledig terug.

Na die periode tot 14 dagen voor aanvang geldt dan het volgende ten aanzien van ECDC kleurcodes en een reis annuleren:

  • Code groen & annulering door de reiziger? Er gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

  • Annuleert de reisorganisatie (wij dus) de reis vanwege sars-cov-2/corona op basis van een code rood, dan krijg je je geld terug. In overleg kan de reis ook worden aangepast of omgeboekt.

  • Heeft je bestemming de kleur oranje? Neem dan contact op met ons en informeer of de reis doorgaat of aangepast of geannuleerd moet worden.

    Een pakketreis mag je in principe kosteloos annuleren als de bestemming onveilig is (zie https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies). je moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van je bestemming niet meer veilig is. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met de ECDC kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen heb je een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.

    Kunt je aantonen dat het te onveilig is om nog op reis te gaan? Dan heb je het recht je pakketreis kosteloos te annuleren. Je krijgt het bedrag dat je voor de pakketreis betaalde volledig terug.

  • Reizen naar landen met een geel reisadvies is verantwoord volgens de overheid, maar er zijn maatregelen tegen het coronavirus getroffen met beperkte invloed op het dagelijks leven. Houd voorafgaand aan de reis en tijdens de reis het reisadvies in de gaten.

Scenario 2: het land van herkomst verandert van kleur

Als er door de overheid van het ontvangende land met kleur groen of oranje (Duitsland, Tsjechië, Slowakije of Polen) extra eisen worden gesteld aan inreizen van reizigers uit een een oranje of (donker)rood land (zoals een antigeen test, een PCR test of een quarantaine) dan is dit geen reden om kosteloos te annuleren. In principe is de situatie ter plekke veilig en zijn er geen belemmeringen om de reis door te kunnen laten gaan.

Indien aan de door het ontvangende land gestelde eisen door de reizigers redelijkerwijs voldaan kan worden dan kan de reis doorgaan en is er geen recht op kosteloze annulering.

TIP: Wij adviseren om via je zorgverzekering een extra dekking af te sluiten voor Medische coronakosten in het buitenland omdat deze doorgaans ook niet gedekt worden via de reisverzekering.

stand van zaken rond het coronavirus (COVID-19) in relatie tot reisverzekeringen

Om iedereen zo goed mogelijk te informeren over de laatste stand van zaken rond het coronavirus (COVID-19) en de reis- en annuleringsverzekering, zullen wij de informatie op onze website, zowel voor klanten als relaties, zoveel mogelijk up-to-date houden.

Er is extra dekking reis- en verblijfskosten (quarantaineclausule) voor de kortlopende reisverzekering en de doorlopende reisverzekering. Het eerste kwartaal van 2022 is deze extra dekking gratis.

Opgelegde inreisbeperkingen of andersoortige maatregelen om te mogen reizen beschouwen wij voor nieuw afgesloten verzekeringen en geboekte reizen per 1 januari 2022 niet meer als onverwacht en onvoorzien. Hierdoor kan er geen aanspraak worden gemaakt op de dekking van de (allrisk)annuleringsverzekering wanneer een klant zijn reis hierom wil annuleren. Ook niet als deze beperkingen of maatregelen op het moment van boeken voor de specifieke reisbestemming nog niet bekend waren. Denk hierbij aan een vaccinatieverplichting om te mogen reizen, een verplichte quarantaine bij aankomst of lokale testverplichtingen.

Antwoorden op de meeste gestelde vragen zijn te vinden op de website van onze partner De Europeesche: https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord

Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?

Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/