Met welke valuta kan ik in Tsjechië betalen?

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon (Kč/CZK). Op veel plekken, vooral bij de Duitse en Oostenrijkse grens, worden ook euro’s geaccepteeerd, maar het is handig om ook Tsjechisch geld te hebben.

Geldbesparende tips:

  • Het  is voordeliger om ter plekke een keer een groter bedrag aan geld te pinnen dan een paar keer kleinere bedragen omdat de banken per transactie kosten rekenen.
  • Verder is mijn advies om te kiezen voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert. Let op: betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is soms zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt.

Wat voor weer is het in Tsjechië? Wat voor klimaat heeft Tsjechie?

Kort gezegd: Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Ten opzichte van de zomers in Nederland zijn de zomers in Tsjechië warmer en bestendiger.

Klimaat Tsjechië

Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Het gematigde zit hem vooral in de zomers. Die zijn warm, maar niet extreem. In de hoofdstad Praag is het hartje zomer gemiddeld 23°C. ’s Winters is het koud. In januari, de koudste maand, komt het kwik maar zelden boven nul uit. Doordat de oceaan redelijk dichtbij is, valt er ’s winters door de vochtige, koude lucht genoeg winterpret te beleven. In het Bohemer Woud en het Reuzengebergte zijn meer dan voldoende wintersportmogelijkheden.

https://www.weeronline.nl/Europa/Tsjechie/137

Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

De beloofde offerte heb ik nog niet ontvangen.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/

Wij reizen per auto en vragen ons af of er voor de duur van de tour, voor langparkeren mogelijkheden zijn in de buurt van het start punt.

Parkeren bij het start/eindpunt in Špindlerův Mlýn is mogelijk op diverse locaties:

  • er zijn enkele semi bewaakte parkeerplaatsen in Špindlerův Mlýn die overdag en ’s nachts semi bewaakt zijn met camera’s. Deze parkeerplaats kosten circa 200 CZK per dag.
  • bij de hotels zijn in het hoogseizoen doorgaans slechts enkele plekken beschikbaar die niet vooraf geboekt kunnen worden. De kosten dienen ter plekke betaald te worden (circa 150 tot 250 CZK per dag, stand november 2022).
  • voor een vouwwagen of kar die niet afgesloten kan worden hebben we een beperkt aantal garageboxen beschikbaar. De optie Garagebox wordt eigenlijk alleen gekozen door klanten met een motor of een open aanhanger. Voor kampeerspullen hebben eventuele diefjes echter heel weinig interesse 🙂

N.B. Afgelopen 20 jaar hebben we nog geen ellende meegemaakt met parkeren op de semi bewaakte parkeerplaatsen. De dure spullen kunnen bij het hotel achtergelaten worden waar je voorafgaand aan de trektocht overnacht. Dit geldt uiteraard alleen als dat onderdeel uitmaakt van de boeking. Dus niet als je geen overnachting vooraf boekt.

Meer details over parkeren in Špindlerův Mlýn: https://www.mestospindleruvmlyn.cz/en/parking

Wij reizen via Dresden, waar kunnen we het beste een tol vignet kopen?

Op deze site staat procedure voor de tol goed beschreven: https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/. Je kunt daar de stickers vooraf bestellen (de goedkoopste aanbieder). Dat kan ook via ANWB (iets duurder).

Wanneer wordt het digitale e-vignet in Tsjechië ingevoerd?

Precies vanaf 1 januari 2021 gaat de digitale tol in Tsjechië in. De e-vignetten zijn al eerder te koop, namelijk vanaf december 2020. Houdt u onze websites (zie https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/digitaal-tol-vignet-tsjechie-evignet.html) hierover in de gaten, deze worden regelmatig van een update voorzien.

Als je via Dresden/Zittau naar Tsjechië reist dan kun je de tolsticker het beste ter plekke bij het eerste tankstation dat je tegenkomt kopen. Bijvoorbeeld bij: https://en.mapy.cz/s/3qHjA

Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?

Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/

Wij rijden met de auto door Duitsland naar Tsjechië, zijn winterbanden verplicht?

Hoewel in Nederland geen wet is die winterbanden verplicht, is dit in Duitsland wel zo. In Duitsland moet de auto voorzien zijn van goede banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Tevens moet in winterse omstandigheden de auto beschikken over een winteruitrusting, hieronder vallen ook winterbanden. Deze winterbandplicht geld in Tsjechië ook.

  • Voor actueele informatie over winterbanden in Duitsland verwijs is u graag door naar de site van de ANWB
  • Voor actueele informatie over winterbanden in Tsjechië verwijs is u graag door naar de site van de ANWB

Wat is de makkelijkste manier om vanuit Praag naar het startpunt van de reis te komen?

Vanuit Praag is er een directe busverbinding van (Praha,,Černý Most) naar Špindlerův Mlýn,,aut.st. (busstation). De reisduur is ongeveer 3 uur en in Špindlerův Mlýn is het nog een klein stukje te voet naar het hotel.

Zie: https://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusy/spojeni/ voor de recente dienstregelingen. De site is in het Engels en wijst zichzelf. Mocht je er niet uitkomen dan helpen wij je graag verder.

Waar kan ik tijdens de kanotour mijn auto laten?

U kunt uw auto parkeren in Tršnice bij het kanodepot, maar wij raden u aan om door te rijden naar Karlsbad / Karlovy Vary en hier uw auto te parkeren. Er zijn daar meerdere parkeergarages. Vanuit Karlsbad Karlovy Vary kunt u met het openbaar vervoer of eventueel een taxi naar de startplaats van de kanotour.

Kunnen we de auto ook binnen parkeren in Spindleruv Mlyn?

In Špindlerův Mlýn zijn er beperkte mogelijkheden om je auto/motor/vouwwagen binnen te parkeren.  Een van de plekken waar een garagebox gehuurd kan worden is bij Interhotel Montana. Actuele prijzen en beschikbaarheid op aanvraag.