Hoe verloopt het inchecken bij een berghut?

De incheckprocedure varieert per berghut. Actuele informatie over het inchecken is beschikbaar op de voucher die je per e-mail ontvangt. Op de voucher staat ook een telefoonnummer dat je kunt bellen als je vragen hebt.

Met welke valuta kan ik in Tsjechië betalen?

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon (Kč of CZK). Je betaalt dus ter plekke in CZK. Dit kan zijn in de vorm van cash geld, creditcardbetaling of pinbetaling.

Geld pinnen of betalen met je pinpas 

Bij een betaling met je pinpas in een land met een andere valuta dan de EUR moet je tijdens de pintransactie kiezen voor welke valuta je kiest: in Tsjechie is dat dus de keuze tussen CZK of EUR. Doorgaans is het kiezen voor afrekenen in lokale valuta het voordeligst. Soms wordt de keuze niet of niet duidelijk geboden. Let hier dus goed op en vraag er desnoods expliciet naar.

Geldbesparende tips in relatie to pinnen:

  • Het  is voordeliger om ter plekke een keer een groter bedrag aan geld te pinnen dan een paar keer kleinere bedragen omdat de banken per transactie kosten rekenen.
  • Zoals hierboven al geschreven: betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt. Ezelsbruggetje: kies voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert. 
  • Houd de actuele koers in de gaten als je wil cash geld wilt gaan pinnen. Dit kan je toch snel een paar tientjes opleveren tijdens een vakantie. Meer informatie over de actuele en historische koers: actuele wisselkoers van de CZK en op bijvoorbeeld deze site: https://g.co/finance/EUR-CZK

Cash betalingen

De CZK is er in de volgende eenheden: muntgeld 1, 2, 5, 10, 20 en 50 CZK en briefgeld 100, 200, 500, 1000, 2000 en 5000 CZK.

Geldbesparende tips:

  • Let op dat je je niet vergist in het muntje van 20 en het muntje van 50 CZK. 
  • Op veel plekken, vooral bij de Duitse en Oostenrijkse grens, worden ook euro’s geaccepteeerd, maar het is handig en zeker goedkoper om ook Tsjechisch geld te hebben zodat je in CZK kunt afrekenen. In de meeste gevallen als je in de grensregio betaalt met EUR krijg je CZK als wisselgeld terug. Daarbij komt dat de door de verkopende partij gehanteerde koers doorgaans ongunstig is. 
  • Wissel geen cash geld op straat, dit is bijna altijd oplichting en stamt nog uit de jaren 90 van de vorige eeuw. 
  • Wissel geen cash geld bij de commerciele geldwisselkanmtoren maar pin gewoon bij de bank of bij een ATM (bankomat) 
  • Twijfel je over de echtheid van het briefgeld? Check dan hier de kenmerken: https://en.wikipedia.org/wiki/Czech_koruna

Creditcardbetalingen

Mijn ervaring is dat de creditcard (Mastercard of Visacard) in Tsjechië in de winkels en restaurants net wat minder gangbaar is dan de pinpas en bij online transacties (o.a. bij het verplichte autobaanvignet) is juist de creditcard een gangbaar betaalmiddel. Soms zelf de enige wijze van betalen naast de betalingen via de Tsjechische banken (maar de gemiddelde toerist opent geen rekening bij een Tsjechische bank voor z’n vakantie).

Nadat je een betaling met je creditcard hebt uitgevoerd krijjg je van de creditcardmaatschappij direct een mail met de informatie over de koers die is gehanteerd bij de transactie.

Leestip!

Wil je goed voorbereid op vakantie wat betreft betalen in het buitenland? Lees dan dit artikel van de Consumentenbond.

 

Heeft Tsjechië hetzelfde stopcontact systeem als Nederland?

Nee, in diverse Centraal-Europeesche landen waaronder Tsjechie zijn stekkers / stopcontacten met aardepin (Stekker & contactdoos Type E) de standaard.

Als je je telefoon of tablet wilt opladen in een hotel/berghut dan kun je echter gewoon een zogeheten platte stekker gebruiken (de meeste opladers hebben platte stekkers).

Let dus goed op dat er in Tsjechië, Polen en Slowakije een systeem met zogeheten aardepin gebruikt wordt bij nagenoeg alle stopcontacten.

Bron:

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/e/

Hoe is de routebeschrijving van de wandel- en fietsroutes geregeld in Tsjechië?

Walking Trails in Czech Republic

The foundations of walking in the Czech Republic were laid down by the Czech Tourist Club over 100 years ago. An extensive network of hiking trails was created and marked out by hundreds of club members.

This excellent net – 40 000 km – of well-marked and well-connected, Czech hiking trails is the legacy of their work. Today the hiking trails are still maintained by Czech Tourist Club members on a voluntary basis. The marking system is very easy to follow and you can find painted signs on posts, rocks and trees along the way. Sign posts at main hiking route junctions detail also kilometers to the nearest towns.

Czech Hiking Symbols

Walking Trails - Hiking SymbolsIn addition to walking in the beautiful historical cities, there are a great number of hiking paths and scenery-rich trails going through the Czech Republic’s forests and natural areas. The Czech Tourist Club (Klub českých turistů) has mapped and marked these trails so that walkers can easily locate and navigate thousands of kilometres of scenic paths.

In fact it is probably the best maintained system of marking in Europe. You can buy in Czech Republic maps of the paths in most bookstores, tobacco shops or museums (green maps, marked with the organization’s symbol and the words EDICE TURISTICKÝCH MAP KČT 1 : 50 000 at the top).

Walking Trails - Hiking Symbols Walking Trails - Hiking Symbols

These maps are based on military maps and are very precise. It is also possible to go by bus or train to a small village at the edge of a forest and find the on-site map of the surrounding area, and four possible paths would be visible, marked in red, yellow, green and blue in nice tourist maps. Nearby such a map will be a set of directing signs, usually posted to a tree, pointing the initial direction on any of the coloured paths. The path’s colour will be marked on trees throughout the path: three short horizontal bars, the outer two white and the innermost the colour of the path you are on. This symbol will at times appear as an arrow, indicating a turn. Bus and train stops will also be indicated on signs. You can also register to become a member of the Czech Tourist Club, which will enable you to camp for around 30-50 Kč per night in cottages all around the Czech Republic.

https://kct.cz/turisticke-znaceni

Wat voor weer is het in Tsjechië? Wat voor klimaat heeft Tsjechie?

Kort gezegd: Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Ten opzichte van de zomers in Nederland zijn de zomers in Tsjechië warmer en bestendiger.

Klimaat Tsjechië

Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Het gematigde zit hem vooral in de zomers. Die zijn warm, maar niet extreem. In de hoofdstad Praag is het hartje zomer gemiddeld 23°C. ’s Winters is het koud. In januari, de koudste maand, komt het kwik maar zelden boven nul uit. Doordat de oceaan redelijk dichtbij is, valt er ’s winters door de vochtige, koude lucht genoeg winterpret te beleven. In het Bohemer Woud en het Reuzengebergte zijn meer dan voldoende wintersportmogelijkheden.

https://www.weeronline.nl/Europa/Tsjechie/137

Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

Kunnen we ook last minute boeken?

Als jullie ter plekke enigszins flexibel kunnen zijn in startdatum en als jullie de benodigde kaart ter plekke zelf kopen (instructie hierover volgt) dan is er de mogelijkheid om op een laat tijdstip te boeken. Alle benodigde gegevens (routebeschrijvingen, vouchers, gpx bestanden) krijg je sowieso van ons digitaal. De betaling gaat ook digitaal via een betaallink.

Wat ik persoonlijk wel erg handig vind is dat we de boeking alvast in ons systeem kunnen klaarzetten voor een bepaalde periode en dat we tegen die tijd dat het actueel is snel kunnen handelen. Het organiseren van de berghuttentochten (in principe geldt dat voor alle meerdaagse kano-, wandel- en fietsarrangementen) is namelijk vrij arbeidsintensief o.a. doordat er veel verschillende partijen/accommodaties bij betrokken zijn.

Ik zal een offerte maken die we dan eenvoudig kunnen omzetten in een voorlopige of definitieve boeking.

Bij slecht weer/harde regen, is het dan een mogelijkheid om kosten loos annuleren?

Wat betreft regen en “slecht weer” : ons adagium is “er is geen slecht weer, alleen slechte kleding”. Als het (een beetje) regent dan kunnen wij de tocht niet kosteloos annuleren of verzetten naar een latere datum. Echter als het weer dusdanig is dat de bergreddingsdienst een code oranje of rood afgeeft dan mag je de bergen niet in en in dat geval zou de schade geclaimd kunnen worden bij je annuleringsverzekering (reden is dan dat je niet bij je accommodatie kunt komen).

Wij zullen altijd proberen om de annuleringskosten te vermijden. In verreweg de meeste gevallen lukt dit ook.

De beloofde offerte heb ik nog niet ontvangen.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/

Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?

Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/

Wat voor schoeisel wordt aangeraden tijdens de tochten?

Tijdens de tochten worden goede stevige schoenen aangeraden. Het liefst wandelschoenen type B, deze zullen in verhouding met het niveau van de tochten voldoen.

Schoencategorie zoals beschreven op de website van Beversport

Categorie A – In de A-categorie vind je lage schoenen voor makkelijk terrein zoals bos, lichte bergpaadjes en een stedentrip.
Categorie A/B – In de A/B categorie vind je halfhoge schoenen voor meer glooiend terrein en meer stevigheid rond je enkel.
Categorie B – B-schoenen zijn hoog, stevig en geschikt voor wandelen in de bergen met  eventueel een zware backpack.
Categorie C/D – C en D schoenen zijn zeer stug en gemaakt voor alpine terrein en eventueel stijgijzers.
Barefoot – Met barefootschoenen loop je op een meer natuurlijke manier – net zo als zonder schoenen – maar heb je meer grip en hoef je minder bang te zijn voor scherpe voorwerpen.

Meer inspiratie op: wandelschoenen

Zijn er ook GPS data van de routes beschikbaar?

Ja, deze zijn beschikbaar voor de meeste wandelroutes. In de reisdocumenten die voor vertrek verstrekt worden staan de routes in gpx-formaat. De gpx bestanden kunnen geïmporteerd worden in een aantal standaard gps ontvangers en applicaties.

Hoever van te voren dien ik te boeken?

In het hoogseizoen prefereren wij dat tochten met overnachtingen vroegtijdig vastgelegd worden. Last minute boekingen zijn mogelijk, houdt hierbij rekening dat er om enige flexibiliteit gevraagd kan worden.