Ik kan mijn vraag en/of antwoord niet vinden, wat nu?

    Heb je een vraag die niet in onze FAQ database staat? Met behulp van dit formulier kun je de vraag stellen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Team Actief in Tsjechië.
    Wij danken u voor uw boeking en wensen u een prettige dag verder!

    Een kopij van uw boeking wordt nu DIRECT naar het door u aangegeven e-mail adres verzonden. Indien u van ons GEEN e-mail ontvangt, check dan of u uw e-mail adres correct heeft ingegeven of kijk in uw spam folder (met name bij hotmail adressen) en neem a.u.b. contact op met ons. Zorg dat u ons e-mailadres info@actief-in-tsjechie.nl als veilige afzender markeert. Dit laatste geldt met name voor hotmail adressen.

    Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

    Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

    • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
    • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

    Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

    Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

    Kunnen we ook last minute boeken?

    Nog even terugkomend op jouw vraag over last minute boeken vind je hieronder mijn antwoord.

    Als jullie ter plekke enigszins flexibel kunnen zijn in startdatum en als jullie de benodigde kaart ter plekke zelf kopen (instructie hierover volgt) dan is er de mogelijkheid om op een laat tijdstip te boeken. Alle benodigde gegevens (routebeschrijvingen, vouchers, gpx bestanden) krijg je sowieso van ons digitaal. De betaling gaat ook digitaal via een betaallink.

    Wat ik persoonlijk wel erg handig vind is dat we de boeking alvast in ons systeem kunnen klaarzetten voor een bepaalde periode en dat we tegen die tijd dat het actueel is snel kunnen handelen. Het organiseren van de berghuttentochten (in principe geldt dat voor alle meerdaagse wandel- en fietsarrangementen) is namelijk vrij arbeidsintensief o.a. doordat er veel verschillende partijen/accommodaties bij betrokken zijn.

    Ik zal een offerte maken die we dan eenvoudig kunnen omzetten in een voorlopige of definitieve boeking.

    Wat is het niveau van de kanotour?

    De rustige tot en met lichtstromende rivieren zoals Ohře, Vltava, Berounka en Sázava hebben drie moeilijkheidsgraden: ZWA, ZWB en ZWC. De snel stromende en wilde rivieren hebben zes graden (WW I t/m WW IV). In uitzonderlijke gevallen (veel regen, veel smeltwater) kan WW I of hoger bereikt worden ook in de rustige tot en met lichtstromende rivieren. Doorgaans geldt er dan een strikt vaarverbod in genoemde rivieren.

    Deze tour is geschikt voor de enigszins ervaren recreatieve kanoër. We maken op onze website onderscheid in 5 verschillende niveaus (niveau 7 zou olympisch niveau zijn), voor deze tour geldt 1 tot 2 uit 5.

    Niveau classificatie wandeling Niveau classificatie wandeling Niveau classificatie wandeling Niveau classificatie wandeling Niveau classificatie wandeling klasse ZWA

    stilstaand water – meren, stuwmeren

    Niveau classificatie wandelingNiveau classificatie wandelingNiveau classificatie wandelingNiveau classificatie wandelingNiveau classificatie wandeling klasse ZWB / ZWC

    rustig water – zwak stromend water tot lichtstromend
    Op /wiki/International_scale_of_river_difficulty lees je meer over niveau classificatie van rivieren en vaarwateren voor kanoën en raften.

    Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

    Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken.

    Voor maatwerk heb ik antwoord nodig op de volgende vragen:

    • de reisdata (mag bij benadering) / de datum van de activiteit
    • aantal personen (volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
    • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoons/familiekamer, tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
    • gewenste activiteit: bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën
    • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei
    • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
    • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
    • eventueel: beschikbare budget.

    Wat moet ik mee nemen als we een dagje gaan kanoën?

    Alvorens de reis krijgt u aanvullende informatie via post/mail over de reis, hierin staat ook een (kleine) paklijst met de benodigdheden die u nodig heeft op uw reis/tocht.

    Bij de kanotochten geldt in ieder geval het volgende advies om zelf mee te nemen:

    • waterschoenen (in ieder geval geen losse slippers)
    • zonnebrand (bij voorkeur zo milieuvriendelijk als mogelijk, zie https://kimopreis.nl/duurzame-zonnebrand/
    • petje of hoed of doek tegen de zon
    • geld, mobiel, reisdocumenten etc in de waterdichte ton
    • water!

    Wat voor schoeisel wordt aangeraden tijdens het kanoën?

    Tijdens het kanoën is het aan te raden waterschoenen te dragen.  Op de rivierbodem liggen stenen die doorgaans mooi afgesleten rond zijn maar enkele stenen kunnen flink scherp zijn.

    Waterschoenen huren is in Tsjechië niet gebruikelijk vandaar dat wij ze niet aanbieden. Als je gympen of in ieder geval schoenen aan hebt die vast kunnen (bij voorkeur dus geen losse slippers) dan is dat doorgaans voldoende, dat is eigenlijk wat iedereen normaliter doet. Tegenwoordig hebben veel mensen standaard al waterschoenen in hun vakantie assortiment.

    Wat houdt gegarandeerd vertrek bij kanogroepsreizen in?

    Wat houdt “gegarandeerd vertrek” in? Wat we hiermee bedoelen is dat de data gegarandeerd vertrek bieden. Het komt best vaak voor dat we moeten uitwijken naar een andere rivier of groepen moeten samenvoegen (of juist moeten splitsen). Redenen zijn o.a. te weinig of te veel aanmeldingen, hoog water, laag water, extreem weer, werkzaamheden, evenementen en lokale verordeningen.