De Alfred Previo app voor diverse hotels vraagt om een boekingsnummer van 6 tekens, maar die kan ik in de reisbescheiden niet vinden. Of krijgen we die nog later?

De Alfred app inlogg codes die je nodig hebt als je wil inloggen/aanmelden op https://alfred.previo.app/login krijg je automatisch van ons voor vertrek, maar je mag die check in procedure ook negeren en gewoon ter plekke je gegevens overleggen.

De codes staan doorgaans ook op de voucher van de accommoodatie die bij de reisdocumenten te vinden is.

In Tsjechie zijn veel accommodaties die met het Previa boekingssysteem werken. De Alfred app is een onderdeel van dit systeem.

Meer informatie over de Alfred Previo app
https://www.previo.cz/en/alfred

Sturen jullie nog topografische kaarten via de post?

We stappen over naar digitale routes via de fantastische mapy.cz applicatie

We hebben een belangrijke wijziging doorgevoerd in de manier waarop we onze topografische route-informatie in Tsjechië aanbieden, en ik leg graag uit waarom we deze stap hebben gezet.

Topografische kaart van de Hoge Tatra, SHOcart Hiking Map 1097 en 473, Vysoké Tatry/High Tatras 1:50.000 en 1:40.000
Topografische kaart van de Hoge Tatra, SHOcart Hiking Map 1097 en 473, Vysoké Tatry/High Tatras 1:50.000 en 1:40.000

Voorheen stuurden we fysieke topografische kaarten per post (snailmail). Hoewel dit voor sommige klanten prettig was, bracht het aanzienlijke kosten met zich mee. Denk hierbij aan de inkoopprijs van de kaart, de portokosten, en de interne overheadkosten (kaarten op voorraad houden, etiketten printen, poststukken verzendklaar maken), de kosten voor printmateriaal en natuurlijk de envelop. Totaal komt dit al snel op zo’n 25 EUR voor het versturen van een kaart. Het versturen van fysieke kaarten is dus een arbeidsintensieve en niet zo efficiënte aangelegenheid.

Daarom zijn we overgestapt naar het verstrekken van digitale routes via de fantastische mapy.cz applicatie. Deze app biedt namelijk een heleboel voordelen die we met fysieke kaarten niet kunnen bieden:

  • Meer informatie: Mapy.cz zit boordevol extra details, zoals POI’s (Points of Interest), wandel- en fietspaden, openbaar vervoer informatie, accommodaties en restaurants. Dit gaat veel verder dan de basisinformatie op een gedrukte kaart.
  • Accuraat en up-to-date: De digitale kaarten in mapy.cz worden regelmatig bijgewerkt, waardoor je altijd beschikt over de meest recente en accurate informatie. Fysieke kaarten kunnen snel verouderen.
  • Interactief: Je kunt inzoomen, uitzoomen, routes plannen, afstanden meten en zelfs offline kaarten downloaden, zodat je ook zonder internetverbinding toegang hebt tot de navigatie.
  • Milieuvriendelijk: Door digitaal te gaan, verminderen we ons papierverbruik en de uitstoot die gepaard gaat met het transport van fysieke materialen.

We zijn ervan overtuigd dat mapy.cz je een veel rijkere en handigere ervaring biedt tijdens je actieve vakantie in Tsjechië.

Natuurlijk begrijpen we dat sommige klanten nog steeds de voorkeur geven aan een fysieke topografische kaart. Voor hen bieden we de mogelijkheid om deze tegen de kostprijs aan te schaffen. Zo kunnen we tegemoetkomen aan ieders wensen, terwijl we tegelijkertijd de voordelen van de digitale mogelijkheden optimaal benutten voor de meerderheid van onze klanten.

Heb je nog vragen over mapy.cz of de overstap? We helpen je graag verder!

Hoe is het gesteld met de luchtkwaliteit in Tsjechië?

Vanuit een grijs verleden heeft Oost-Europa (Tsjechië, Polen, Slowakije) het beeld van zware industrie en de daarmee gepaard gaande luchtvervuiling. De situatie nu is gelukkig niet meer zoals vroeger.

Op de kaart kun je zien dat de bolletjes in het Reuzengebergte groen zijn.
Alleen de steden zoals Praag en Brno hebben een wat mindere luchtkwaliteit.

Kaart met kwalificaties van de luchtkwaliteit in Tsjechië (bron Český hydrometeorologický ústav – Tsjechische Meteorologische Instituut).

Op dagen dat het niet waait zou ik adviseren om de kaart goed in de gaten te houden.

Met welke valuta kan ik in Tsjechië betalen?

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon (Kč of CZK). Je betaalt dus ter plekke in CZK. Dit kan zijn in de vorm van cash geld, creditcardbetaling of pinbetaling.

Geld pinnen of betalen met je pinpas 

Bij een betaling met je pinpas in een land met een andere valuta dan de EUR moet je tijdens de pintransactie kiezen voor welke valuta je kiest: in Tsjechie is dat dus de keuze tussen CZK of EUR. Doorgaans is het kiezen voor afrekenen in lokale valuta het voordeligst. Soms wordt de keuze niet of niet duidelijk geboden. Let hier dus goed op en vraag er desnoods expliciet naar.

Geldbesparende tips in relatie to pinnen:

  • Het  is voordeliger om ter plekke een keer een groter bedrag aan geld te pinnen dan een paar keer kleinere bedragen omdat de banken per transactie kosten rekenen.
  • Zoals hierboven al geschreven: betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt. Ezelsbruggetje: kies voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert. 
  • Houd de actuele koers in de gaten als je wil cash geld wilt gaan pinnen. Dit kan je toch snel een paar tientjes opleveren tijdens een vakantie. Meer informatie over de actuele en historische koers: actuele wisselkoers van de CZK en op bijvoorbeeld deze site: https://g.co/finance/EUR-CZK

Cash betalingen

De CZK is er in de volgende eenheden: muntgeld 1, 2, 5, 10, 20 en 50 CZK en briefgeld 100, 200, 500, 1000, 2000 en 5000 CZK.

Geldbesparende tips:

  • Let op dat je je niet vergist in het muntje van 20 en het muntje van 50 CZK. 
  • Op veel plekken, vooral bij de Duitse en Oostenrijkse grens, worden ook euro’s geaccepteeerd, maar het is handig en zeker goedkoper om ook Tsjechisch geld te hebben zodat je in CZK kunt afrekenen. In de meeste gevallen als je in de grensregio betaalt met EUR krijg je CZK als wisselgeld terug. Daarbij komt dat de door de verkopende partij gehanteerde koers doorgaans ongunstig is. 
  • Wissel geen cash geld op straat, dit is bijna altijd oplichting en stamt nog uit de jaren 90 van de vorige eeuw. 
  • Wissel geen cash geld bij de commerciele geldwisselkanmtoren maar pin gewoon bij de bank of bij een ATM (bankomat) 
  • Twijfel je over de echtheid van het briefgeld? Check dan hier de kenmerken: https://en.wikipedia.org/wiki/Czech_koruna

Creditcardbetalingen

Mijn ervaring is dat de creditcard (Mastercard of Visacard) in Tsjechië in de winkels en restaurants net wat minder gangbaar is dan de pinpas en bij online transacties (o.a. bij het verplichte autobaanvignet) is juist de creditcard een gangbaar betaalmiddel. Soms zelf de enige wijze van betalen naast de betalingen via de Tsjechische banken (maar de gemiddelde toerist opent geen rekening bij een Tsjechische bank voor z’n vakantie).

Nadat je een betaling met je creditcard hebt uitgevoerd krijjg je van de creditcardmaatschappij direct een mail met de informatie over de koers die is gehanteerd bij de transactie.

Leestip!

Wil je goed voorbereid op vakantie wat betreft betalen in het buitenland? Lees dan dit artikel van de Consumentenbond.

 

Heeft Tsjechië hetzelfde stopcontact systeem als Nederland?

Nee, in diverse Centraal-Europeesche landen waaronder Tsjechie zijn stekkers / stopcontacten met aardepin (Stekker & contactdoos Type E) de standaard.

Als je je telefoon of tablet wilt opladen in een hotel/berghut dan kun je echter gewoon een zogeheten platte stekker gebruiken (de meeste opladers hebben platte stekkers).

Let dus goed op dat er in Tsjechië, Polen en Slowakije een systeem met zogeheten aardepin gebruikt wordt bij nagenoeg alle stopcontacten.

Bron:

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/e/

Hoe is de routebeschrijving van de wandel- en fietsroutes geregeld in Tsjechië?

Het Tsjechische systeem voor routes

Het Tsjechische systeem voor wandelroutes is zeer uitgebreid en wordt als een van de best onderhouden systemen in Europa beschouwd, met ongeveer 40.000 kilometer aan gemarkeerde paden. Dit systeem is gestandaardiseerd en gemakkelijk te volgen. Hieronder vindt u een uitleg die specifiek gericht is op Nederlandse en Belgische wandelaars:

De Markeringen

Rozcestník Sedlo pod Dvoračkami, modrá a zelená

De wandelpaden in Tsjechië worden gemarkeerd met een uniek systeem van geverfde tekens op objecten langs de route, zoals bomen, rotsen, lantaarnpalen en muren.

Vorm en Kleur: Een typische markering bestaat uit drie horizontale strepen, waarbij de middelste streep gekleurd is en de twee buitenste strepen wit zijn. De witte strepen zorgen ervoor dat de markering beter zichtbaar is tegen verschillende achtergronden.

Plaatsing: De markeringen zijn frequent en consistent geplaatst, meestal om de paar honderd meter en altijd op kruispunten of belangrijke afslagen. Vaak is de volgende markering al zichtbaar vanaf de vorige. Bij richtingsveranderingen worden de markeringen vaak als een pijl afgebeeld.

Aanvullende Tekens: Naast de basisstreepmarkeringen zijn er ook speciale symbolen voor kortere zijpaden naar interessante punten zoals uitkijkposten, ruïnes, bronnen of andere bezienswaardigheden. Bij belangrijke knooppunten, in dorpen en bij bezienswaardigheden vindt u vaak wegwijzers met informatie over de naam van de locatie, de hoogte, en afstanden in kilometers naar andere bestemmingen.

Betekenis van de Kleuren

De kleur van de middelste streep geeft het type of de moeilijkheidsgraad van de route aan:

  • Rood: Duidt de meest veeleisende routes aan, zoals langeafstandspaden, bergkamroutes of hoofdroutes.
  • Blauw: Wordt gebruikt voor belangrijke secundaire routes of langere routes.
  • Groen: Geeft kortere, lokale paden aan.
  • Geel: Wordt gebruikt voor korte verbindingspaden, shortcuts of routes die leiden naar andere gemarkeerde paden.

Het is belangrijk op te merken dat, hoewel de kleuren een indicatie geven, ze niet altijd direct een oplopende moeilijkheidsgraad betekenen zoals in sommige andere landen. Het zijn voornamelijk categorieën van paden.

Onderhoud en Kaarten

Het gehele netwerk van wandelpaden wordt onderhouden door de Club van Tsjechische Toeristen (KČT), voornamelijk door vrijwilligers die de routes regelmatig controleren en de markeringen bijwerken.

Voor wandelaars zijn er gedetailleerde topografische kaarten verkrijgbaar, vaak uitgegeven door de KČT, die de gemarkeerde paden in de corresponderende kleuren weergeven. Het is aan te raden een actuele kaart te gebruiken, aangezien routes soms kunnen wijzigen.

Bronnen: Czech Hiking Markers System – Wikipedia en Systém turistického značení – KČT – Klub českých turistů.

Wat voor weer is het in Tsjechië? Wat voor klimaat heeft Tsjechie?

Kort gezegd: Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Ten opzichte van de zomers in Nederland zijn de zomers in Tsjechië warmer en bestendiger.

Klimaat Tsjechië

Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Het gematigde zit hem vooral in de zomers. Die zijn warm, maar niet extreem. In de hoofdstad Praag is het hartje zomer gemiddeld 23°C. ’s Winters is het koud. In januari, de koudste maand, komt het kwik maar zelden boven nul uit. Doordat de oceaan redelijk dichtbij is, valt er ’s winters door de vochtige, koude lucht genoeg winterpret te beleven. In het Bohemer Woud en het Reuzengebergte zijn meer dan voldoende wintersportmogelijkheden.

https://www.weeronline.nl/Europa/Tsjechie/137

Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

Kunnen we ook last minute boeken?

Als jullie ter plekke enigszins flexibel kunnen zijn in startdatum en als jullie de benodigde kaart ter plekke zelf kopen (instructie hierover volgt) dan is er de mogelijkheid om op een laat tijdstip te boeken. Alle benodigde gegevens (routebeschrijvingen, vouchers, gpx bestanden) krijg je sowieso van ons digitaal. De betaling gaat ook digitaal via een betaallink.

Wat ik persoonlijk wel erg handig vind is dat we de boeking alvast in ons systeem kunnen klaarzetten voor een bepaalde periode en dat we tegen die tijd dat het actueel is snel kunnen handelen. Het organiseren van de berghuttentochten (in principe geldt dat voor alle meerdaagse kano-, wandel- en fietsarrangementen) is namelijk vrij arbeidsintensief o.a. doordat er veel verschillende partijen/accommodaties bij betrokken zijn.

Ik zal een offerte maken die we dan eenvoudig kunnen omzetten in een voorlopige of definitieve boeking.

De beloofde offerte heb ik nog niet ontvangen.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/

Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?

Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/

Wat moeten we doen als we pech hebben met onze fiets onderweg?

Bij de tours die begeleid worden door een gids, zorgt de gids/reisleiding dat er voldoende reparatie materiaal aanwezig is om de problemen aan de fiets te verhelpen.

Bij een self guided tours krijgt u een reparatieset mee om kleine problemen aan de fiets te verhelpen. Mocht het zo zijn dat de fiets zodanig kapot is dat dit niet zelfstandig verholpen kan worden, moet er contact opgenomen worden met het noodnummer dat verstrekt is bij de reisdocumenten.

Is het moeilijk om de route te volgen?

De routes zijn makkelijk te vinden. De route staat duidelijk aangegeven onderweg en in de bijgeleverde brochure, hierin is ook een Google maps link toegevoegd, waardoor u middels uw smartphone de route kunt volgen.

Wat is de beste tijd om een fietstocht te gaan ondernemen?

  • Door het semi-landklimaat van Tsjechië zijn de maanden mei tot en met oktober geschikt voor de fietstochten. De winterperiode raden we echt af.
  • Wat betreft mountainbiken geldt dat dit het hele jaar door kan.
  • In Praag zijn fietstochten ook het gehele jaar mogelijk.

Hoe zien de fietsroutes eruit?

Het grootste gedeelte van de route zal over rustige verharde wegen gaan, die af en toe worden afgewisseld door bos of veld paden. De drukke wegen met veel verkeer worden alleen gebruikt in onvermijdelijke gevallen.

Zijn er ook GPS data van de routes beschikbaar?

Ja, deze zijn beschikbaar voor de meeste wandelroutes. In de reisdocumenten die voor vertrek verstrekt worden staan de routes in gpx-formaat. De gpx bestanden kunnen geïmporteerd worden in een aantal standaard gps ontvangers en applicaties.

Hoever van te voren dien ik te boeken?

In het hoogseizoen prefereren wij dat tochten met overnachtingen vroegtijdig vastgelegd worden. Last minute boekingen zijn mogelijk, houdt hierbij rekening dat er om enige flexibiliteit gevraagd kan worden.