Met welke valuta kan ik in Tsjechië betalen?

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon (Kč/CZK). Op veel plekken, vooral bij de Duitse en Oostenrijkse grens, worden ook euro’s geaccepteeerd, maar het is handig om ook Tsjechisch geld te hebben.

Geldbesparende tips:

  • Het  is voordeliger om ter plekke een keer een groter bedrag aan geld te pinnen dan een paar keer kleinere bedragen omdat de banken per transactie kosten rekenen.
  • Verder is mijn advies om te kiezen voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert. Let op: betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is soms zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt.

Er is een minimaal aantal deelnemers bij dagtrips?

Om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen geldt er in verband met tijdelijke onderbezetting op onze afdeling dagtrips een minimaal aantal deelnemers van 12 bij alle dagtrips & activiteiten.

Wat voor weer is het in Tsjechië? Wat voor klimaat heeft Tsjechie?

Kort gezegd: Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Ten opzichte van de zomers in Nederland zijn de zomers in Tsjechië warmer en bestendiger.

Klimaat Tsjechië

Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Het gematigde zit hem vooral in de zomers. Die zijn warm, maar niet extreem. In de hoofdstad Praag is het hartje zomer gemiddeld 23°C. ’s Winters is het koud. In januari, de koudste maand, komt het kwik maar zelden boven nul uit. Doordat de oceaan redelijk dichtbij is, valt er ’s winters door de vochtige, koude lucht genoeg winterpret te beleven. In het Bohemer Woud en het Reuzengebergte zijn meer dan voldoende wintersportmogelijkheden.

https://www.weeronline.nl/Europa/Tsjechie/137

Wat is het verschil tussen guided en self guided arrangementen?

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

De beloofde offerte heb ik nog niet ontvangen.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/

Is het mogelijk om een dagtrip ter plekken te boeken?

Het is mogelijk om een dagtrip ter plekken te boeken, houdt hierbij rekening dat er om enige flexibiliteit gevraagd kan worden. Door het grote aanbod aan trips en tours binnen Actief in Tsjechië, adviseren wij om een email te sturen met de volgende gegevens:

  • Naam 
  • Hoeveelheid deelnemers
  • Welke activiteit/trip
  • Datum en tijdstip

Aan de hand van deze informatie kijken wij naar de beschikbaarheid, en sturen wij u een bevestiging middels een offerte.

Hoe kunnen we een maatwerkprogramma laten opstellen?

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?

Is het mogelijk om een combinatie te maken tussen verschillende aangeboden activiteiten?

Jazeker is het mogelijk om verschillende activiteiten te combineren. Graag zelfs 🙂

Echter ons online boekingssysteem staat niet toe om meerdere activiteiten te combineren in een live boeking. De reden hiervan is dat er zo veel combinaties te maken zijn dat de kans groot is dat er door de klant een combinatie wordt gekozen die niet mogelijk of niet logisch is. Daarom vragen we bij combinaties van activiteiten het volgende:

  • een email naar info@actief-in-tsjechie.nl met een korte opsomming van de wensen van de klant. Welke activiteiten, hoeveel personen per activiteit, leeftijd van de deelnemers, eventueel niveau van de deelnemers en natuurlijk de datum en/of tijdstip van de activiteiten.
  • per activiteit een separate online boeking maken, wij corrigeren dan handmatig de boekingen en voegen ze samen tot een logische boeking met de daarbij behorende prijzen.
  • gewoon even bellen en je wensen telefonisch doorgeven, wij verwerken dan de wensen en zetten alles in een concrete offerte.

Heb ik een reisverzekering nodig?

Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/

Gaan de tochten met slecht weer ook door?

Al onze tochten zijn weersonafhankelijk. Dus zowel bij zonnig als bij regenachtig weer kan de tocht doorgaan. Ons motto is: slecht weer bestaat niet, wel slechte voorbereiding qua kleding. Enige uitzondering is noodweer natuurlijk. We hebben dit nog niet meegemaakt in de afgelopen 20 jaar. Mocht dit nu wel het geval zijn, staat in de brochure het een en ander beschreven over “Safety instructions”. Ook kunt u altijd het noodnummer dat te vinden is in de brochure raadplegen.