Dagtrips en tours in Tsjechië

Dagtrips en tours in Tsjechië

Kanotocht van Malá Skála naar Dolánky
Kanotocht van Malá Skála naar Dolánky

Wij organiseren een groot aantal korte tours, trips en activiteiten in zowel Praag als in het prachtige “platte” land van Tsjechië. Tsjechië wordt steeds meer een populaire bestemming voor avontuurlijke reizen en activiteiten. Het land biedt een groot aantal plekken waar je verschillende soorten “adrenaline” opwekkende activiteiten zoals o.a. paragliden, paintball, quad rijden, boog schieten, abseilen, schieten met biatlon geweren, white water rafting kunt uitoefenen.

En wat te denken van schieten met echte geweren of rijden in een echte tank? We kunnen het allemaal voor u organiseren. Boek de activiteiten online of laat ons uw wensen horen en u krijgt een uitgewerkt voorstel.

Image credit to Surf Gear Ltd.

Kaart

 

FAQ

Zoek hier in de veelgestelde vragen

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon (Kč of CZK). Je betaalt dus ter plekke in CZK. Dit kan zijn in de vorm van cash geld, creditcardbetaling of pinbetaling.

Geld pinnen of betalen met je pinpas 

Bij een betaling met je pinpas in een land met een andere valuta dan de EUR moet je tijdens de pintransactie kiezen voor welke valuta je kiest: in Tsjechie is dat dus de keuze tussen CZK of EUR. Doorgaans is het kiezen voor afrekenen in lokale valuta het voordeligst. Soms wordt de keuze niet of niet duidelijk geboden. Let hier dus goed op en vraag er desnoods expliciet naar.

Geldbesparende tips in relatie to pinnen:

  • Het  is voordeliger om ter plekke een keer een groter bedrag aan geld te pinnen dan een paar keer kleinere bedragen omdat de banken per transactie kosten rekenen.
  • Zoals hierboven al geschreven: betalen of geld opnemen met een pinpas (bankpas of creditcard) is zowel in Tsjechische kronen als in euro’s mogelijk. Helaas worden de wisselkosten vrijwel nooit van tevoren aangegeven op het scherm. Kies dan voor lokale valuta (Engels: without conversion), dat is meestal voordeliger, zelfs als er gemeld wordt dat er bij betaling in euro’s (Engels: with conversion) geen commissie gerekend wordt. Ezelsbruggetje: kies voor de optie dat jouw bank de conversie uitvoert. 
  • Houd de actuele koers in de gaten als je wil cash geld wilt gaan pinnen. Dit kan je toch snel een paar tientjes opleveren tijdens een vakantie. Meer informatie over de actuele en historische koers: actuele wisselkoers van de CZK en op bijvoorbeeld deze site: https://g.co/finance/EUR-CZK

Cash betalingen

De CZK is er in de volgende eenheden: muntgeld 1, 2, 5, 10, 20 en 50 CZK en briefgeld 100, 200, 500, 1000, 2000 en 5000 CZK.

Geldbesparende tips:

  • Let op dat je je niet vergist in het muntje van 20 en het muntje van 50 CZK. 
  • Op veel plekken, vooral bij de Duitse en Oostenrijkse grens, worden ook euro’s geaccepteeerd, maar het is handig en zeker goedkoper om ook Tsjechisch geld te hebben zodat je in CZK kunt afrekenen. In de meeste gevallen als je in de grensregio betaalt met EUR krijg je CZK als wisselgeld terug. Daarbij komt dat de door de verkopende partij gehanteerde koers doorgaans ongunstig is. 
  • Wissel geen cash geld op straat, dit is bijna altijd oplichting en stamt nog uit de jaren 90 van de vorige eeuw. 
  • Wissel geen cash geld bij de commerciele geldwisselkanmtoren maar pin gewoon bij de bank of bij een ATM (bankomat) 
  • Twijfel je over de echtheid van het briefgeld? Check dan hier de kenmerken: https://en.wikipedia.org/wiki/Czech_koruna

Creditcardbetalingen

Mijn ervaring is dat de creditcard (Mastercard of Visacard) in Tsjechië in de winkels en restaurants net wat minder gangbaar is dan de pinpas en bij online transacties (o.a. bij het verplichte autobaanvignet) is juist de creditcard een gangbaar betaalmiddel. Soms zelf de enige wijze van betalen naast de betalingen via de Tsjechische banken (maar de gemiddelde toerist opent geen rekening bij een Tsjechische bank voor z’n vakantie).

Nadat je een betaling met je creditcard hebt uitgevoerd krijjg je van de creditcardmaatschappij direct een mail met de informatie over de koers die is gehanteerd bij de transactie.

Leestip!

Wil je goed voorbereid op vakantie wat betreft betalen in het buitenland? Lees dan dit artikel van de Consumentenbond.

 

Nee, in diverse Centraal-Europeesche landen waaronder Tsjechie zijn stekkers / stopcontacten met aardepin (Stekker & contactdoos Type E) de standaard.

Als je je telefoon of tablet wilt opladen in een hotel/berghut dan kun je echter gewoon een zogeheten platte stekker gebruiken (de meeste opladers hebben platte stekkers).

Let dus goed op dat er in Tsjechië, Polen en Slowakije een systeem met zogeheten aardepin gebruikt wordt bij nagenoeg alle stopcontacten.

Bron:

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/e/

Om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen geldt er in verband met tijdelijke onderbezetting op onze afdeling dagtrips een minimaal aantal deelnemers van 12 bij alle dagtrips & activiteiten.

Kort gezegd: Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Ten opzichte van de zomers in Nederland zijn de zomers in Tsjechië warmer en bestendiger.

Klimaat Tsjechië

Tsjechië heeft een gematigd landklimaat. Het gematigde zit hem vooral in de zomers. Die zijn warm, maar niet extreem. In de hoofdstad Praag is het hartje zomer gemiddeld 23°C. ’s Winters is het koud. In januari, de koudste maand, komt het kwik maar zelden boven nul uit. Doordat de oceaan redelijk dichtbij is, valt er ’s winters door de vochtige, koude lucht genoeg winterpret te beleven. In het Bohemer Woud en het Reuzengebergte zijn meer dan voldoende wintersportmogelijkheden.

https://www.weeronline.nl/Europa/Tsjechie/137

Onze tours (ook wel arrangementen of reizen genoemd) zijn onderverdeeld in:

  • self guided tours (in goed Nederlands: arrangementen ZONDER reisbegeleiding)
  • guided tours (in goed Nederlands: arrangementen MET reisbegeleiding, ook wel begeleide groepsreizen genoemd).

Tijdens de begeleide groepsreizen (de guided tours) is er dus reisbegeleiding aanwezig. De reisbegeleiding is dan het eerste aanspreekpunt voor vragen en ondersteuning.

Bij al onze reizen bieden wij 24/7 telefonische ondersteuning daar waar nodig. Tijdens kantooruren via de reguliere kanalen en buiten kantooruren via ons noodnummer.

De offerte wordt door ons doorgaans binnen een werkdag verzonden. Bij complexere offertes geven we een termijn aan waarbinnen de offerte te verwachten is.

Heeft u geen offerte of e-mail met aanvullende vragen van ons ontvangen binnen 1 a 2 dagen dan is wellicht de offerte in jullie spam folder terecht gekomen. Het kan soms helpen om ons email adres als “veilig” toe te voegen aan de gebruikte email applicatie (bijvoorbeeld Gmail of Outlook).

Op deze pagina staat dit handig en eenvoudig uitgelegd: https://onlinejunkies.nl/veilige-afzenders-toevoegen-mail/

Openbaar vervoer in Tsjechië heeft een goede reputatie en nog steeds een laag prijsniveau. Er is een uitgebreid netwerk van bus- en treinverbindingen. 

In onderstaande link kunt u actuele vertrek- en aankomsttijden en prijzen vinden van de meeste openbaar vervoersmaatschappijen. De site is meertalig.

https://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusy/spojeni/

Kom je er niet (helemaal) uit met behulp deze site dan helpen we je graag een handje.

Wij kunnen een transfer voor u regelen. Geef dit aan binnen de offerte aanvraag. Geef hierbij aan om hoeveel personen het gaat, en waar u graag opgehaald zou willen worden.

Het is mogelijk om een dagtrip ter plekken te boeken, houdt hierbij rekening dat er om enige flexibiliteit gevraagd kan worden. Door het grote aanbod aan trips en tours binnen Actief in Tsjechië, adviseren wij om een email te sturen met de volgende gegevens:

  • Naam 
  • Hoeveelheid deelnemers
  • Welke activiteit/trip
  • Datum en tijdstip

Aan de hand van deze informatie kijken wij naar de beschikbaarheid, en sturen wij u een bevestiging middels een offerte.

Je kunt een maatwerk programma door ons laten opstellen van een bestaande tour of activiteit. We passen de tour/activiteit dan aan op basis van jouw specifieke wensen. Je kunt je specifieke wensen in een email zetten en/of even telefonisch met ons bespreken. Ook kun je het online boekingsformulier van de betreffende tour/activiteit invullen en dan in stap 3 je specifieke wensen vermelden bij het veld “NOTITIES EN SPECIALE VERZOEKEN”.

Voor maatwerk hebben we antwoord nodig op de volgende vragen, alle antwoorden mogen in eerste instantie “bij benadering”:

  • de reisdata / de datum van de activiteit
  • aantal personen totaal(volwassenen, kinderen, studenten, scholieren)
  • aantal personen gespecificeerd naar volwassenen, kinderen, studenten, scholieren etc.
  • (indien van toepassing) gewenste kamertypen: privé meerpersoonskamer/familiekamer(s), tweepersoonskamers(s), dormitories/slaapzalen
  • gewenste activiteit(en): bijvoorbeeld wandelen, fietsen, kanoën, klimmen, boogschieten etc.
  • gewenst gebied: bijvoorbeeld Reuzengebergte, Boheems Paradijs, Ohře vallei, Sázava vallei
  • korte schets van de deelnemers/groep: bijvoorbeeld wat is conditieniveau?
  • zijn er bijzondere wensen (vegetarisch, allergieën etc.)
  • eventueel: beschikbare budget.
  • hoe komen jullie ter plekke (eigen vervoer, bus, trein). Is er een aanvullende transfer gewenst?
Jazeker is het mogelijk om verschillende activiteiten te combineren. Graag zelfs 🙂

Echter ons online boekingssysteem staat niet toe om meerdere activiteiten te combineren in een live boeking. De reden hiervan is dat er zo veel combinaties te maken zijn dat de kans groot is dat er door de klant een combinatie wordt gekozen die niet mogelijk of niet logisch is. Daarom vragen we bij combinaties van activiteiten het volgende:

  • een email naar info@actief-in-tsjechie.nl met een korte opsomming van de wensen van de klant. Welke activiteiten, hoeveel personen per activiteit, leeftijd van de deelnemers, eventueel niveau van de deelnemers en natuurlijk de datum en/of tijdstip van de activiteiten.
  • per activiteit een separate online boeking maken, wij corrigeren dan handmatig de boekingen en voegen ze samen tot een logische boeking met de daarbij behorende prijzen.
  • gewoon even bellen en je wensen telefonisch doorgeven, wij verwerken dan de wensen en zetten alles in een concrete offerte.
Wij adviseren een reisverzekering af te sluiten inclusief ongevallendekking. U kunt een reisverzekering afsluiten middels de door ons verstrekte directe links naar het online systeem van De Europeesche. U ontvangt deze links automatisch bij uw reisbescheiden. U dient de premie direct aan De Europeesche te betalen. Wij rekenen geen aanvullende kosten voor een verzekering.

U kunt de gegevens voor uw reisverzekering ook telefonisch of per e-mail naar ons sturen.

Om reizigers zelf hun inzicht te laten vergroten heeft de Europeesche de Bewust Verzekerd op Reis tool ontwikkeld. Aangezien slechts 20% de polisvoorwaarden leest werken we graag samen met u om deze tool bij hen onder de aandacht te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat meer kennis leidt tot een betere bescherming en nog meer plezier aan het verkennen van de rest van de wereld.

https://www.bewustverzekerdopreis.nl/

Al onze tochten zijn weersonafhankelijk. Dus zowel bij zonnig als bij regenachtig weer kan de tocht doorgaan. Ons motto is: slecht weer bestaat niet, wel slechte voorbereiding qua kleding. Enige uitzondering is noodweer natuurlijk. We hebben dit nog niet meegemaakt in de afgelopen 20 jaar. Mocht dit nu wel het geval zijn, staat in de brochure het een en ander beschreven over “Safety instructions”. Ook kunt u altijd het noodnummer dat te vinden is in de brochure raadplegen.

Dit kan zowel in het weekend als door de week geboekt worden. Wij adviseren niet in het weekend te plannen vanwege de drukte.

Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag?…

Omschrijf hier beknopt uw vraag en wij beantwoorden de vraag z.s.m.:

Vul dan hier uw email adres in en klik vervolgens op verzenden om uw vraag in te dienen.

Bedankt voor het opsturen van uw vraag...

We zullen uw vraag zsm beantwoorden per email op het opgegeven email-adres.